Verhalen en boeken kunnen waardevolle hulpmiddelen zijn bij het praten met kinderen over gevoelens. Het lezen van verhalen en boeken kan kinderen helpen hun eigen emoties te begrijpen en ermee om te gaan. Daarnaast bieden verhalen en boeken een veilige en toegankelijke manier om over moeilijke onderwerpen te praten. In dit blog bespreek ik hoe je verhalen en boeken kunt gebruiken in gesprekken met kinderen over gevoelens.
Verhalen en boeken kiezen
Wanneer je verhalen en boeken kiest om te gebruiken tijdens gesprekken met kinderen over gevoelens, is het belangrijk om rekening te houden met de leeftijd en de interesses van het kind. Je kan verhalen en boeken kiezen die passen bij hun ontwikkelingsniveau en waarin ze zich kunnen herkennen. Meestal laat ik kinderen zelf kiezen en prentenboeken zijn daarbij, vanwege de afbeelding, enorm helpend. Ik volg hierbij het kind. Verhalen en boeken kunnen gebruikt worden om specifieke emoties te bespreken. Meestal haak ik in op dat wat kind bespreekt en laat ik het verhaal los. Het bespreken van de emoties die in het verhaal voorkomen kan het kind helpen zich bewust te worden van zijn eigen gevoelens en deze te begrijpen.
Het bespreken van verhalen en boeken
Wanneer je een verhaal of boek hebt gekozen om te gebruiken, is het belangrijk om het kind te betrekken bij het bespreken daarvan. Vraag het kind bijvoorbeeld wat het denkt en voelt bij bepaalde gebeurtenissen of personages in het verhaal. Wat voelt, denkt, doet dit personage. Bespreek ook hoe het verhaal zich verhoudt tot de eigen ervaringen en gevoelens van het kind. Je kan op basis van het boek doorvragen. Kinderen kunnen helemaal op gaan in een verhaal en het kan ook heel leuk zijn om er een creatieve activiteit aan te koppelen. Laat het kind bijvoorbeeld een tekening maken van zijn favoriete personage in het verhaal of laat het kind zijn eigen versie van het verhaal bedenken.
Laat je kind zelf het boek kiezen
Vanuit de integratieve werkwijze vertrouw ik er op dat kinderen zichzelf het beste kennen. Lezen kan voor kinderen beste beladen zijn, dus het is voor mij helemaal prima wanneer een kind een Donald Duck pakt of een boek voor een driejarige. Omgekeerd kan ook wanneer een kind een heel moeilijk boek pakt. Het kind zal het wel weten en vanuit nieuwsgierigheid ga ik het gesprek aan. In mijn praktijk heb ik een hele stapel met boeken die verschillende culturen, achtergronden en gezinssituaties vertegenwoordigen. De diversiteit helpt kinderen helpen dat er veel verschillende manieren zijn om emoties te uiten en om te gaan met moeilijke situaties. Het lezen van boeken of het begrijpen van verhalen kan er zo aan bijdragen dat kinderen een oplossing vinden voor de narigheid waar ze mee te maken hebben.
Oefening
Maak een selectie van een verhaal of een paar boeken dat past bij het ontwikkelingsniveau en de interesses van het kind waar je meewerkt. Zo beperk je de keuze. Vaak heb ik er nog een bak naast staan en meestal kiest een kind anders dan ik. Stel vragen uit nieuwsgierigheid en vraag naar zijn of haar gedachten en gevoelens over de gebeurtenissen en personages in het verhaal. Stel hier ook vragen naar het gevoel, denken en het doen. Zo versterk je direct het zelfbewustzijn van kinderen. Vaak vinden kinderen het leuk om een tekening te maken van een personage en eventueel wat dit personage zou doen bij een probleem dat een kind ook heeft. Kinderen gaan in verbeelding helemaal op in het personage en zo versterk je ook het probleem oplossend vermogen van het kind. Zo kan een kind zijn eigen versie van het verhaal bedenken.
Conclusie
Verhalen en boeken kunnen waardevolle hulpmiddelen zijn bij het praten met kinderen over gevoelens. Bij het kiezen van verhalen en boeken is het belangrijk om enigszins rekening te houden met het ontwikkelingsniveau, de interesses en de achtergrond van het kind. Maar laat vooral het kind op eigenwijze een verhaal of boek bespreken. Het bespreken van verhalen en boeken kan een creatieve activiteit zijn en kan kinderen helpen zich bewust te worden van hun eigen emoties en deze te begrijpen. Spel en verbeelding is een superwaardevolle manier om met kinderen te praten over gevoelens. Spreekt deze manier je aan dat is de Challenge praten met kinderen over gevoelens ook supertof om te doen.
ONTDEK HIER ALLES OVER DE CHALLENGE PRATEN MET KINDEREN OVER GEVOELENS
Je gaat met de komende drie weken met tien thema’s aan de slag met spel en verbeelding. Deze challenge is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Deze challenge is zo ingericht dat zowel ouders als kinderen kunnen meedoen. De Challenge is namelijk zo in gericht, het eerste deel is voor ouders en het tweede deel heeft een verdieping voor professionals, de meerwaarde zit hem in dat professionals ouders in eigen trajecten ook weer kunnen meenemen.
https://jeugdenkinderpraktijkrota.nl/aanmelden-voor-challenge-met-kinderen-over-gevoel-praten/
0 reacties