Je (pleeg) kind heeft veiligheid nodig. In het nieuwe school start je kind met een nieuwe leerkracht; hoe pak je dat aan? Voor ons (pleeg)kind is het zich veilig voelen heel belangrijk om te kunnen groeien. In week drie hebben we direct een gesprek met de leerkracht gepland. Deze afspraak hadden we vorig schooljaar al gemaakt.
Uit ervaring weten we dat het belangrijk is dat onze oudste direct gezien wordt door de leerkracht zodat deze nog meer kan aansluiten bij wat er nodig is. Natuurlijk voelen we ons soms bezwaard om hier direct en actief te zijn. Onze ervaring is wel dat het zo nodig is voor ons (pleeg)kind dat de leerkracht vanaf het begin veiligheid biedt.
Je (pleeg)kind veiligheid bieden in de eerste weken
De eerste weken zijn de gouden weken in iedere geval die weken dat onze oudste ruimte heeft om zich enorm te ontwikkelen. Al snel in het jaar wordt onze jongen steeds meer overprikkeld en moe. Zoals het nu gaat dan wordt het blijven zitten. Meestal krijgen we deze boodschap bij het eerste rapport.. Maar wanneer de temperatuur weer omhoog gaat en de zon weer gaat schijnen scoort hij weer net boven het kritieke punt. Dat is meestal in mei. Met het voordeel van de twijfel door. Om zich daarna uitgeput te storten op de zomervakantie. Uit ervaring plannen we dus eerst een gesprek om direct met de leerkracht kennis te maken zo dat deze direct weet dat veiligheid voor ons pleegkind zo nodig is.
De leerkracht die eerst even helemaal open een eigen beeld wilt vormen
Ken je ze ook? Die leerkrachten die zich niet inlezen op een kind. Dit met de gedachte dat ze open naar een kind kunnen kijken. Er zijn ook hulpverleners die de voorinformatie niet lezen om zo eerst een eigen beeld te vormen. Als ik ergens een hekel aan heb in de rol van (pleeg)ouder dan is het om in gesprek te gaan met mensen die de achtergrond van kind niet hebben gelezen. Meestal slaan deze mensen direct de plank mis of gaan van alles vragen wat al beschreven staat. Het ergste is dat niet direct die veiligheid bieden die nu zo nodig is. is In groep 3 hadden we zo’n juf. Onze oudste heeft er nu in groep zes nog steeds last van dat deze leerkracht na de kerstvakantie pas aan de bel trok. We zagen het mis gaan en we kwamen te laat op voor ons kind. De gedachte van ons even aankijken was echt niet handig.
Biedt veiligheid ons (pleegkind) is goud en complex
Ieder (pleeg)kind heeft een bijzondere achtergrond en start van het leven. Doordat pleegkinderen altijd op afstand van hun biologische ouders staan noemt onze pleegouder begeleider het “een slechte start”. Ik weet niet of het een “slechte start” is immers ze krijgen naast de liefde van hun eigen ouders ook nog heel veel liefde van de pleegouders en hun netwerk. Maar wat wel is en daar doelt onze pleegzorgbegeleider ook op: pleegkinderen hebben meer bagage meegekregen dan andere kinderen. Onze jongen met: Dyslectie, werkgeheugen-, gehoor-, oog-, taal- spraakproblemen, weinig zelfvertrouwen en problemen met emotieregulatie heeft behoorlijk wat in zijn koffer. Met andere woorden hij ziet, hoort weinig in de klas en heeft ook nog moeite met onthouden. Maar het is vooral een doorzetter, een creatieveling: gemaakt voor passend onderwijs. Ga er maar aanstaan leerkracht. Petje af!
Ons (pleegkind) mag wel een beetje extra hulp
Ieder weldenkend mens zou zeggen deze jongen heeft recht op hulp en gelukkig is er passend onderwijs. Mis! Want niets is minder waar; onze jongen past niet binnen de kaders. Pas eind groep vier komt hulp voor onze zoon opgang na een behoorlijk pittig gesprek met de mensen van het passend onderwijs. We zijn heel dankbaar dat het er nu is. Tot die tijd kwam alles op de schouders van de leerkracht. Wij weten het we vragen 300% van de leerkracht. Telkens hebben we het geluk fantastische leerkrachten te treffen. Maar het valt en staat bij het bieden van veiligheid en het hebben van korte lijntjes. Pas dan kan ons (pleegkind groeien. Een eerste gesprek aan begin dat helpt om fantastische te starten
Je bezwaard voelen om te knokken voor veiligheid voor je(pleeg)kind
Natuurlijk voelen wij ons ook bezwaard om ons telkens zo op de voorgrond te zetten aan het begin van het jaar. Maar veiligheid is voor ons (pleegkind) van cruciaal belang. Door zo te starten merken we dat de eerste gouden weken zoveel beter worden benut. Niets te nadele van de leerkracht die ook niet met alle ouders een startgesprek kan hebben. Dat lukt gewoon niet met 30 stuks. Bovendien voor andere kinderen werkt het misschien wel prima om onbevangen en open te starten. Met onze jongen is het vragen om problemen. Er ontstaan dan direct op alle vlakken gedoe en daar heeft onze jongen zelf wel het meeste last van. We doen het samen. Moraal van het verhaal; parkeer al die gedachten die iets roepen van “we zeuren of we bemoeien te veel”. Volg je gevoel en onderneem actie.
We kunnen ook wel wat hulp gebruiken
Kunnen jullie pleegouders ook hulpgebruiken. Sinds kort wordt de hulp die ik bied vanuit mijn praktijk vergoed. De zorg wordt vergoed voor de gemeente Amersfoort verschillende randgemeente en Utrecht West dankzij de samenwerking met ZorgRondom. Woon je niet binnen deze regio’s dan zijn er ook mogelijkheden via PGB. Wil je een keer overleggen. Plan dan nu een gratis belafspraak