Er is iets met mijn kind maar wat?
Er is iets aan de hand met je kind. Hoe helpt een kindercoach? Ik neem je mee in de wonderlijke wereld van kindercoaching. Lees hier het verhaal van Monique en Alex samen hebben ze een zoontje Felix van vijf jaar. Hij zit in in de kleuterklas. Felix heeft best wat meegemaakt in zijn jonge jaren. Ouders zijn niet meer samen en in zijn jonge jaren heeft hij die spanning gevoelt. Ondanks alles willen ouders het beste voor hun kind en wanneer het Felix betreft trekken ze samen op.
In gesprek met je kind.
Een kindercoach helpt door in gesprek te gaan met je kind. Voor nogal wat ouders is het ontzettend moeilijk om met hun kind in gesprek te gaan over de klacht of het probleem. Deze ouders hebben de uitgebreide vragenlijst ingevuld en keurig opgestuurd. Ik ben me aan het inlezen. Maar wat me ten eerste opvalt is dat de vragen die gaan over wat Felix denkt niet zijn ingevuld. Het zijn vragen zoals:
Wat Felix denkt dat de klacht is?
Wat denken jullie dat zijn oplossing is voor het probleem?
Welke bijkomende problemen hij ervaart?”
Het gebeurt best wel vaak dat ouders geen idee hebben van hoe hun kind zich voelt.
Dat is ook niet gemakkelijk. Meestal zijn ouders gericht geweest op het gedrag
Echter het gedrag komt voort uit een gevoel.
Meestal hebben kinderen met moeilijk gedrag last van een naar gevoel.
Van welk gevoel heeft Felix last?
Tijdens de oudersessie blijkt dat ouders geen kans gezien hebben om deze vragen te stellen.
Soms is het gewoon fijn voor kinderen om bij een onafhankelijk iemand te vertellen
Vaak vinden ouders het moeilijk. Hoe zit het hier?
Vinden ze het moeilijk?
Zitten ze hier te praten zonder dat hun kind het weet?
Wie heeft er verbinding met Felix?
Bij wie kan Felix terecht met zijn verhaal?
Tijdens het werken ga ik altijd uit van de vraag van het kind. Die weten we dus nu niet. Natuurlijk hebben ouders wel een idee van wat er kan zijn. We gaan eerst onderzoeken wat ouders denken dat de klacht is van Felix.
Wat is er aan de hand?
De zorgen die ouders hebben gaan alle kanten op. Dat is ook hoe een kindercoach helpt. Deze ouders hebben verschillende ideeën van wat er aan de hand kan zijn. Die verschillende kanten en inzichten van ouders zijn heel waardevol. Het is niet erg dat ouders verschillend denken. Het komt wel vaker dat ouders een harde of een zachte aanpak hebben. Beide manieren hebben sterke en minder sterke kanten en die zoeken we samen uit. Het gaat er om wat werkt. We willen allemaal dat Felix weer blij en gelukkig wordt. Samen komen we tot een ingangsklacht waarvan we nog niet weten of het dezelfde is als die van Felix.
Ouders hebben zorgen over zelfvertrouwen, over het leren en over zijn werkhouding. In de klas ziet de juf dat Felix moeilijke werkjes uit de weg gaat en nog weinig taakgerichtheid laat zien. Felix gaat moeilijke dingen uit de weg gaat. Hij is dromerig en heel af toe heel boos. Ze maken zich zorgen kan Felix naar groep 3? Moeder maakt zich zorgen over het zelfvertrouwen en vader vooral over het leren op school. En Felix? Die weten we niet. Wel weten we dat ouders het moeilijk vinden om verbinding te maken met Felix. Dat geldt ook voor de leerkracht.
Van welk gevoel heeft Felix last?
Dat is de vraag waarmee de kindercoach helpt. Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk dat ouders helemaal door de ogen van hun kind naar de wereld kijken. Die stap is voor nogal wat ouders lastig en ook voor de ouders van Felix. Tot nu toe hebben ouders het vooral gehad over het gedrag van Felix. Ze hebben niet nagedacht over hoe Felix zich eigenlijk voelt.
Meestal maak ik een tekening met de sterke kanten de trigger situaties en het gedrag. Zo’n plaatje geeft ouders een kijkje in de binnenwereld van hun kind. Super waardevol. Zo ontdekken ouders verschillende kanten van hun zoon. De blije en gelukkige kant, een boze kant en ook een kant die verdwijnt als het moeilijk wordt. We ontdekken dat de triggers vooral op school zijn als er nieuwe dingen of moeilijke werkjes zijn en vermoedelijk voelt Felix spanning. Nu ouders deze verschillende kanten van hun kind kunnen herkennen is het gemakkelijker om te ontdekken wat Felix nu nodig heeft.
Wat hebben ouders tot nu toe gedaan?
Dit is ook een belangrijke taak van mij als kindercoach. Meestal hebben ouders al het een en ander gedaan wat wel en niet werkt. Zo help ik ook om dit alles samen te ordenen. We ontdekken dat ouders en leerkrachten tot nu toe nog niet echt aandacht besteed hebben aan het gevoel van Felix. Ze zijn vooral met gedrag aan de slag gegaan. Ze zijn hem gaan stimuleren en hebben de hoeveelheid werk aangepast. In de thuisonderwijsperiode bemerkten ouders dat dit niet voldoende werkte. De frustratie van Felix nam toe.
Een triggersituatie die ouders noemen is zwemles. Felix gaat echt graag naar zwemles. Echter op het moment van vertrek zet hij de hakken in het zand en wil hij niet. Ouders helemaal verbaast. Vorige keer had hij nog zo’n plezier.
Welke tip zou hier nu helpen?
Ouders krijgen de tip om eerst aan te sluiten bij het gevoel van hun kind. Bij nieuwe spannende situaties zoals zwemmen kan zijn heeft Felix last van een spannend gevoel. Een tip die je dan kan gebruiken is “Natuurlijk vindt je het leuk je weet nog niet hoe leuk je kan gaat worden”. Zo sluit je aan bij het gevoel en ouders helpen Felix nu door het gevoel heen. Ik geef ouders tijdens het intake van het kindercoachgesprek direct een tip waarvan ouders denken dat die helpt. De week daarna hoor ik van ouders of dit werkt.
Wil je leren hoe je kan praten met kinderen over gevoelens?
Natuurlijk heeft het zin om eerst het contact met je kind te verbeteren. Om je daarbij te helpen heb ik een onwijs leuke challenge ontwikkeld. In tiendagen neem ik je mee naar de wereld van spel en verbeelding. Ontdek het in de challenge.
0 Reacties