``` ```
Home » Blog » Opvoeding van kinderen » Spanning bij toetsen: “ik ga een onvoldoende halen vandaag”
Spanning bij toetsen

Spanning bij toetsen: “ik ga een onvoldoende halen vandaag”

door | 19 feb, 2022 | Opvoeding van kinderen, Wortels en Vleugels

Nele ervaart spanning bij toetsen. Eigenlijk haalt ze altijd hoge cijfers. Toch denkt ze ze telkens dat ze een onvoldoende gaat halen. In dit blog laat ik zien hoe we Nele kunnen helpen met haar spanningen. Nele van negen wordt aangemeld voor een traject omdat ze spanning ervaart bij toetsen. Ze is een lief en gevoelig meisje van negen jaar. Ze komt op de leerkracht nerveus en onzeker over. Het valt de leerkracht op dat ze netjes en nauwkeurig werkt maar hierdoor haar werk niet vaak af. In de klas ligt ze goed in de groep, ze heeft vriendinnetjes en ook het leren gaat haar gemakkelijk af. Haar scores op de Cito zijn vrij hoog.

Nele ervaart spanning bij toetsen

Nele vertelt dat ze heel vaak spanning ervaart bij toetsen. Het begint de avond ervoor al. Dan heeft ze last van buikpuin. Zodra de juf aankondigt dat er een toets komt, begint de spanning te ontstaan. Bij het uitdelen van de papieren klapt ze dicht. “Ik ga dan denken, dat ik een onvoldoende ga halen, vertelt ze. “Klopt dat ook?”, vraag ik.  “Nee eigenlijk niet.. “Interessant hè”. Ik krijg een glimlach terug. “Helpt het je ook om zo te denken?”. “Nee, eigenlijk niet.” “Je wilt er eigenlijk wel van af?” “Ja, graag…” “Heb je dit gevoel vaker?” “Ja, bij schrijven.”

Spanningen tijdens het schrijven

Ja, bij het schrijven dan heb ik het ook heel erg. Dan wil het zo goed mogelijk doen,, vertelt ze. Ze werkt super netjes en precies, dat is natuurlijk een mooie kwaliteit. Ze vertelt: “Dan krijg ik het alleen niet af. Ik kom maar tot de helft.” Wat er precies gebeurt eet ze niet. We ontdekken wel dat ze bijna geen fouten maakt. “Helpt dat?” vraag ik. “Niet echt”, zegt ze.  “Gefeliciteerd: zeg ik, “wat een mooie ontdekking over jezelf. Zou je het anders willen?”. “Yes!” Dan gaan we daar een plannetje voor maken.

De valkuil: kinderen vastzetten in de ontwikkeling

Wanneer kinderen aangeven spanningen te ervaren bij toetsen dan wordt er in de volksmond snel gesproken van faalangst. Zoals je misschien hierboven al opmerkt,  vermijd ik hier heel bewust de term faalangst. De term faalangst zet haar vast in haar ontwikkeling. Als iemand eenmaal faalangst meent te hebben…) De wereld veranderen is ook geen oplossing: we kunnen niet alle toetsen uit de wereld wegnemen.  Dit betekent dat dat het belangrijk is om Nele te leren om anders met deze situatie om te gaan.

Je bent niet wat je denkt

Nele denkt van alles. Er zijn innerlijke stemmen die niet helpende gedachten influisteren. Vervolgens neemt Nele deze gedachten aan voor waar?  Nele denkt dat ze een onvoldoende gaat halen. Hoewel ze ook weet dat dit niet klopt. Ze heeft namelijk nog nooit een onvoldoende gehaald. We gaan onderzoeken wat er nodig is om haar gevoel van “ik ga een onvoldoende halen” gerust te stellen. Zo geeft ze ruimte aan gevoelens van onzekerheid.

Ruimte geven aan gevoelens

Door ruimte te geven aan haar onzekere gevoelens gaat Nele ook echt met deze gevoelens aan de slag. Om haar direct te helpen geef ik haar wat ontspanningsoefeningen mee. Dit helpt haar om onzekere gevoelens beter te. Deze oefening kan ze ook gebruiken wanneer ze druk voelt. Het doel van deze oefeningen is om haar aandacht weg te halen bij de niet helpende gedachten in haar hoofd. Dat kan ze doen door haar aandacht te richten op haar lichaam, in dit geval op haar buikademhaling. We bedenken ook een plan voor haar uitstelgedrag. Het plan gaan we testen en onderzoeken. Hiermee zet ze een eerste stap om grip op haar onzekere gevoelens te krijgen.

De ik van Nele mag ook wel een beetje sterker

De weken daarna ervaart Nele al heeft wat mee grip op het onzekere gevoel. De spanningen tijdens toetsen nemen af. De komende sessies gebruiken we om haar zelfvertrouwen wat verder te versterken. Heel belangrijk, want wanneer de druk toeneemt kan de spanning voor toetsen terugkomen. We gaan met zelfstandigheid en zelfvertrouwen aan de slag. Nele wordt zich meer bewust van haar kwaliteiten en we ontdekken ook dat mama het loslaten best moeilijk vindt. In een oudervervolgsessie bespreken we dit onderwerp. Het is een mooi proces te zien hoe mama en Nele wat losser komen te staan van elkaar. We zien Nele ook weerbaarder worden en de juf ziet haar zichtbaarder worden in de klas. De buikpijn is verdwenen we zien een ontspannen kind dat meer plezier maakt met haar vriendinnen.

Wil jij je kind ook helpen met zijn of haar spannende gevoel bij toetsen?

Een mooie en eenvoudige tap is om met kinderen in gesprek te gaan over gevoelens. Ik heb daar een leuke en laagdrempelige challenge voor gemaakt. Wil je graag 1 op 1 begeleiding online of in mijn praktijk in Amersfoort? Boek dan gerust een gratis belafspraak. Ik heb een praktische checklist zelfbeeld ontwikkeld waarmee je direct inzicht hebt waar jij je kind kan versterken.

 

Over Sander

Sander Kooijman
Sander Kooijman Kinderpsycholoog in Amersfoort Online programma's Minder boos meer zelfvertrouwen Werken met de binnenwereld Minder boos meer zelfvertrouwen. Het online ouder en kind programma voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Start direct.

Ik ben Sander Kooijman kinderpsycholoog in Amersfoort voor kinderen met boos gedrag en weinig zelfvertrouwen. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag. Mijn begeleiding is ook geschikt voor kinderen met bijkomende problematiek zoals ADHD, ASS, trauma, hoogbegaafdheid en kinderen die moeilijk leren.
Plan nu een belafspraak 

Vergoedingen
Door samenwerking met ZorgRondom word de zorg vergoed door de gemeente Amersfoort, omliggende gemeenten en Utrecht West. Echter aanmelding bij met Metmaya is voorwaarde. De wachttijd voor beoordeling door Metmaya kan hoog oplopen.

Direct starten op eigen kosten kan wel. Gemiddelde duur van een traject in zeven sessies. Bij complexe vragen kan de verandering langer op zich laten duren. Plan eerst een belafspraak.

Minder boos meer zelfvertrouwen
Met het online ouder en kind programma minder boos meer zelfvertrouwen kun je direct starten.
Lees er hier meer over en start direct.

Werken met de binnenwereld
Ben je professional en wil je met spel en verbeelding werken met de binnenwereld van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar? Dan wil je leren werken met het binnenwereld model. Met werken met de binnenwereld krijg je toegang tot mijn beste en meest gebruikte oefeningen.
Lees er meer over en start direct

Gerelateerde artikelen

Kinderen met moeilijk gedrag hebben het vaak ook moeilijk

Kinderen met moeilijk gedrag hebben het vaak ook moeilijk

Met moeilijk gedrag trekken kinderen aandacht. Het ene kind laat dit merken door zich terug te trekken. Andere kinderen overschreeuwen zich of laten met boos en opstandig gedrag merken dat er iets speelt. Vaak wordt gekozen voor een gedragsaanpak. Alleen moeilijk gedrag komt vaak voort omdat kinderen ergens meezitten. Zou het dan niet helpend zijn om eerst met het nare gevoel van het kind aan de slag te gaan? In dit blog geef ik een aantal tips hoe jij gemakkelijker met kinderen in gesprek komt over gevoelens.

Lees meer
Hoe ga je om met zeuren van kinderen?

Hoe ga je om met zeuren van kinderen?

Heb jij het gevoel dat je kind de hele dag aan het zeuren is? Of je nu net iets lekkers hebt gegeven of samen boekjes hebt gelezen, je kind lijkt maar te blijven vragen om meer. Het lijkt wel alsof het nooit genoeg is. Hoe kun je omgaan met het aanhoudende gezeur en de vraag om negatieve aandacht van kinderen? In dit blog geef ik als ouder antwoord op deze vragen en deel ik handige tips. Ontdek hoe je effectief met zeuren om kunt gaan en positieve interacties met je kind kunt stimuleren.

Lees meer
Werkvormen voor kinderen bij scheiding: hoe het binnenwereldmodel professionals helpt bij verlies en loyaliteit

Werkvormen voor kinderen bij scheiding: hoe het binnenwereldmodel professionals helpt bij verlies en loyaliteit

In dit blog ontdek je hoe het binnenwereldmodel jou als professional helpt om kinderen in een scheidingssituatie beter te begeleiden. Je leert hoe je de binnenwereld van kinderen zichtbaar maakt met behulp van werkvormen zoals tijdlijntekenen, iedereen een plek geven en de keuze-oefening. Het blog laat zien hoe je kinderen helpt om hun emoties te integreren en terug te keren naar hun kracht. Onmisbaar voor wie werkt met verlies, loyaliteitsconflicten en emotionele blokkades bij kinderen.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vraag het gratis e-book over boos aan

Vraag het gratis e-book over boos aan

Schrijf je in op onze mailinglijst om het e-book en het laatste nieuws en updates te ontvangen waaronder aanbiedingen, nieuwsbrief en uitnodigen voor webinars.

Je hebt je met succes ingeschreven!

```
Tweet
Share
Share
Pin15