Kinderen woorden geven om over emoties te praten met Mens erger je niet
Mens Erger Je Niet: spelenderwijs praten over emoties: Hoe een simpel spel mens-erger-je-niet, helpt om de binnenwereld van kinderen te openen
Wanneer heb jij voor het laatst Mens Erger Je Niet gespeeld?
Misschien herinner je je de frustratie nog van nét niet mogen beginnen omdat je geen zes gooide. Of het blije gevoel wanneer je eindelijk iemand anders van het bord mocht slaan. Of dat je stiekem wilde onderhandelen: “Als jij mij niet slaat, sla ik jou ook niet…”
Wat veel mensen niet weten, is dat dit klassieke bordspel een verborgen kracht heeft. Het is een laagdrempelige én krachtige manier om kinderen woorden te geven voor dat wat ze voelen. Want in een spel als dit gebeurt er van alles aan de binnenkant – precies daar waar wij als professionals willen zijn.
🎲 Spel als ingang tot de binnenwereld
In mijn werk met kinderen gebruik ik spel bewust om emoties en innerlijke processen zichtbaar te maken. Waarom? Omdat spel kinderen uitnodigt om te zijn in plaats van te praten over. En dat maakt alles zachter. Veiliger. Speelser. Hoe leuk is het om een spel zoals: Mens Erger Je Niet: spelenderwijs te gebruiken om met kinderen te praten over emoties.
Mens Erger Je Niet is daarbij een gouden greep. Het ligt op elke basisschool. Het ligt thuis in de kast. En tijdens het spelen gebeurt er iets bijzonders: het kind laat niet alleen gedrag zien, maar ook emoties, overtuigingen, copingstrategieën en verlangens.
En het mooie? Als professional hoef je alleen maar mee te spelen, goed te observeren, en de juiste vragen te stellen.
🧠 Binnenwereld en buitenwereld: even terug naar de basis
We maken in mijn programma’s vaak het onderscheid tussen de buitenwereld en de binnenwereld. De buitenwereld is wat je ziet, hoort, ruikt – het bord, de pionnetjes, de dobbelsteen. Maar de binnenwereld? Dat is waar het interessant wordt. Dat is wat een kind voelt, denkt, ervaart. Het zenuwachtige wachten op een beurt. De spanning als iemand dichtbij komt. De frustratie als je opnieuw moet beginnen.
Met een simpele adem oefening, leer ik kinderen het verschil voelen. “Wat gebeurt er tijdens het spelen?”. “Gaat de spanning om hoog” ” Adem ens goed door, wat voel je”. Met spel geef je kinderen meer woorden zich uit te drukken
Wat je allemaal kunt zien (en spiegelen) in Mens Erger Je Niet
Het mooie van dit spel is dat het allerlei thema’s bevat die je ook in het dagelijks leven van een kind tegenkomt. Denk aan:
Winnen en verliezen – Hoe gaat een kind om met succes of teleurstelling?
Frustratie – Wat doet het als het steeds niet lukt?
Impulsbeheersing – Kan het wachten, of slaat het direct?
Onderhandelen en samenwerken – Durft het te zeggen wat het wil?
Grenzen en pestgedrag – Wordt er eerlijk gespeeld of expres geplaagd?
Tijdens het spel observeer ik, benoem ik, en gebruik ik de situatie om vragen te stellen zoals:
“Wat voel je nu?”
“Wat dacht je toen je werd geslagen?”
“Was je teleurgesteld of misschien een beetje boos?”
“Wat helpt jou om rustig te blijven als het spannend wordt?”
Zo worden gevoelens zichtbaar, benoembaar én bespreekbaar – spelenderwijs.
Uit de praktijk: Sara (8) en de woede-explosie
Tijdens een sessie speelde ik het spel met Sara, een meisje van acht dat thuis vaak ontplofte. Al tijdens de eerste ronde begon ze te huilen toen ik haar pion sloeg. “Altijd gebeurt dit! Ik win nooit!” riep ze.
In plaats van haar te troosten of af te leiden, vroeg ik:
“Wat gebeurde er vanbinnen toen je van het bord werd geslagen?”
Ze dacht even na en zei toen zacht: “Ik dacht: ik ben stom.”
Bam. Een ingang. Een overtuiging. Een kans.
Vanaf daar konden we praten over hoe gedachten gevoelens oproepen. Hoe ze zichzelf kleiner maakt. En hoe ze dat herkent – niet alleen in het spel, maar ook thuis.
Hoe gebruik je het als professional?
Wil jij ook Mens Erger Je Niet inzetten in je werk? Zo kun je beginnen:
Speel het gewoon
Zet het neer zonder er een therapeutisch sausje overheen te gieten. Spel is spel.Observeer gedrag én emoties
Wat gebeurt er in het lichaam? In het gezicht? Welke zinnen hoor je terug?Benoem zonder te sturen
“Je lijkt teleurgesteld.” “Je trok je hand weg toen ik je sloeg.” “Je keek verdrietig.”Stel open vragen over binnenwereld
“Wat dacht je toen ik jou sloeg?” “Wat voel je nu?” “Wat zou je willen zeggen?”Introduceer regulatie-tools
Denk aan de zeester (vingers tellen met ademhaling) of de octopus (armen strekken en ontspannen).Reflecteer op het einde
“Wat heb je over jezelf geleerd vandaag?” “Wanneer voelde je je trots?” “Wanneer was het lastig?”
💬 Woorden geven aan gevoelens: dat is wat we willen
Een kind dat leert zeggen “ik voelde me teleurgesteld” in plaats van te gaan schreeuwen.
Een kind dat ontdekt “ik dacht dat ik niet goed genoeg was” in plaats van dicht te klappen.
Een kind dat voelt “ik was blij dat ik eerlijk speelde” en leert daarop te vertrouwen.
Dat is waarom we dit doen.
🔗 Wil je meer tools zoals deze?
In mijn programma Werken met de Binnenwereld vind je een hele module over spelenderwijs werken met gevoelens. Mét uitgewerkte spelvormen, voorbeeldvragen, observatiehulp en praktische oefeningen. En ja: Mens Erger Je Niet zit er natuurlijk ook bij – uitgebreid uitgewerkt.
📌 Bekijk het programma:
👉 jeugdenkinderpraktijkrota.nl > Werken met de Binnenwereld
📌 Doe mee aan de gratis challenge:
👉 Praten met kinderen over gevoelens – ontdek hoe je met spel, tekeningen en symboliek dieper contact maakt.
🧠 Tot slot
Spelen is geen afleiding van het echte werk.
Het is het echte werk.
Dus pak dat spel.
Ga zitten.
Speel.
Observeer.
Vraag.
En ontdek hoeveel woorden er in een kind verstopt zitten, wachtend tot jij de deur opent.
0 reacties