Waarom praten over boosheid met kinderen zo moeilijk Is (en hoe je het wel kunt doen). Boosheid is een krachtige emotie die iedereen wel eens ervaart, zowel volwassenen als kinderen. Misschien herken je het wel dat het een uitdaging is om met je kinderen te praten over boosheid. Dit komt doordat kinderen vaak moeite hebben om hun gevoelens te begrijpen en uit te drukken. Boosheid kan verwarrend zijn voor kinderen, en zonder de juiste begeleiding kunnen ze worstelen met deze emoties. In dit blog verkennen we waarom het zo moeilijk is om met kinderen over boosheid te praten en geef ik praktische handvatten voor ouders om je hierbij te ondersteunen.
Waarom het Moeilijk is om met Kinderen over Boosheid te Praten
Nogal wat ouders en ook professionals vinden het moeilijk om in gesprek te gaan met kinderen die boos zijn. Wanneer kinderen boos zijn dan helpt het om je kind eerst te kalmeren. Maar dan nog blijft het erg lastig. Kinderen hebben helemaal geen zin als ze weer blij zijn om terug naar het moment met de boosheid te gaan. Hieronder deel ik een aantal oorzaken die waardoor het zo moeilijk is.
Gebrek aan taalvaardigheid
Kinderen hebben vaak niet de juiste woorden om hun gevoelens van boosheid te beschrijven. Ze voelen de emotie, maar kunnen deze niet verwoorden, wat leidt tot frustratie en verwarring. Een belangrijk doel is dan ook de woordenschat van je kind uit te bereiden als het gaat om emoties. Wanneer je kind de sensaties in het lichaam beter begrijpt dan het het beter luisteren naar de signalen in het lichaam.
Onbegrip van Emoties:
Jonge kinderen begrijpen de complexiteit van emoties nog niet volledig. Ze weten misschien dat ze boos zijn, maar niet waarom, of hoe ze ermee om moeten gaan. Het helpt dan ook om je kind uit te leggen dat de emoties erbij horen. Het is prima om ze nu en dan boos te zijn. Er is iets aan de hand en dat heeft aandacht nodig.
Vermijding van Negatieve Gevoelens:
Kinderen geven de voorkeur aan positieve emoties en vermijden liever negatieve gevoelens zoals boosheid. Als de boosheid eenmaal voorbij is, willen ze niet opnieuw aan deze onaangename gevoelens herinnerd worden. Logisch kinderen zijn vaak in het hier-en-nu en niet in het verleden of de toekomst. Weg = weg. Een denkbeeldig kleedje over wat er is voorgevallen. Daar is niet mis mee, maar om er van te leren is het zo nu en dan best ook goed om je lering uit de situatie te halen.
Laag Zelfvertrouwen:
Kinderen met een laag zelfvertrouwen hebben vaak moeite met het ontvangen van kritiek of het erkennen van negatieve emoties. Ze zien boosheid als iets dat hun zelfbeeld kan schaden en vermijden daarom gesprekken hierover. Vermijden kan ook een functie hebben, ze beschermen hun zelfbeeld. In de pijn blijven van iets niet hebben gedaan, schuld, of fouten hebben gemaakt is voor sommige kinderen moeilijk te verdragen. De veerkracht is er nog niet voldoende hun oplossing is vermijden.
Onvoldoende vaardigheden: Kinderen hebben vaak nog geen effectieve strategieën (copingmechanismen) ontwikkeld om met boosheid om te gaan. Ze weten niet hoe ze hun boosheid op een gezonde manier kunnen uiten en beheersen. We weten gewoon nog niet wat helpt. Het zelfinzicht ontbreekt ze gewoon nog om te dealen. Het versterken van vaardigheden (ik-sterkte) is dan nodig).
Angst voor Gevolgen:
Kinderen kunnen bang zijn dat het uiten van hun boosheid leidt tot straf of afwijzing door hun ouders. Deze angst kan hen ervan weerhouden openlijk over hun gevoelens te praten. Misschien zijn ze bang voor straf of afwijzing, ook dit patroon kan er voorzorgen dat kinderen gaan vermijden.
Gebrek aan Voorbeeldgedrag:
Als ouders zelf moeite hebben om hun boosheid op een gezonde manier te uiten, missen kinderen een goed voorbeeld. Ze weten dan niet hoe ze op een constructieve manier over hun emoties kunnen praten. Kinderen zijn spiegels en soms laten ze zien dat jij als ouder ook moeite hebt met zelfbeheersing en grenzen. Soms zijn er generaties van voorouders die ook moeite hebben met de emotie, boosheid. Kinderen krijgen niet het juiste voorbeeld aangereikt om met boosheid om te gaan.
Handvatten voor Ouders om Wel het Gesprek aan te Gaan
Creëer een Veilige Omgeving
Zorg ervoor dat je kind zich veilig voelt om over zijn of haar gevoelens te praten. Dit betekent luisteren zonder oordeel en geduld hebben. Dat betekent naast je kind komen te staan. Verbindende communicatie helpt hierbij.
Gebruik Eenvoudige Taal
Pas je taalgebruik aan aan de leeftijd van je kind. Gebruik eenvoudige woorden en zinnen om emoties te beschrijven en te bespreken. Dit kan je de gehele dag doen. Juist door verschillende emoties die je ziet te benoemen geef je kinderen woorden. In de tiendaagse challenge praten met kinderen over gevoelens laat ik je zien hoe je met teken opdrachten de woordenschat kan vergroten. Ook in het ouder en kind programma de kunst van boos zijn geef ik je hier praktische oefeningen in.
Geef Voorbeelden
Deel je eigen ervaringen met boosheid en hoe je hiermee omgaat. Dit kan je kind helpen begrijpen dat boosheid een normale emotie is en hoe het op een gezonde manier kan worden beheerd. Jij bent het grote voorbeeld. Heel belangrijk om dit te delen.
Speelgoed en Spel:
Gebruik poppen, tekeningen of rollenspellen om boosheid uit te beelden en te bespreken. Dit maakt het gesprek minder beladen en meer toegankelijk voor kinderen. Dit werkt natuurlijk niet als je kind heel boos is, maar wanneer je kind rustig is kan je het gesprek aangaan. Dit kan ook een dag later. Wordt je kind dan direct boos, dan is het zelfvertrouwen ook laag en dan is het verstandig hier ook een doel te stellen.
Boeken en Verhalen
Lees samen boeken die emoties en boosheid behandelen. Verhalen kunnen een uitstekende manier zijn om gesprekken over gevoelens op gang te brengen. Kijk samen televisie en hier komen natuurlijk heel vaak emoties in voor. Je kan aan je kind vragen of het ziet hoe het karakter zich voelt.
Leer Emotiewoorden
Help je kind een emotioneel vocabulaire op te bouwen. Leer ze woorden zoals “boos”, “gefrustreerd”, “teleurgesteld”, en “verdrietig” zodat ze hun gevoelens beter kunnen uitdrukken. Gebruik telkens andere woorden, zo bereid je de woordenschat van kinderen telkens uit.
Bied Alternatieven voor Gedrag
Help je kind strategieën te ontwikkelen om met boosheid om te gaan, zoals diep ademhalen, een time-out nemen, of een veilige manier van fysiek afreageren, zoals een kussen slaan. Als je kind niet graag over boos spreekt kan je ook spreken over hoe het zich wil voelen. Dus de andere kant. Je kan dan zeggen “dat was helemaal niet leuk” je wilt je weer relaxed en ontspannen voelen. Wat zou nu helpen? Dat kan niet, maar ik wel iedereen van wat wel kan? Wil je ze horen?
Het begrijpen en beheren van boosheid is een belangrijk onderdeel van de emotionele ontwikkeling van kinderen. Door open, geduldig en ondersteunend te zijn, kan jij je kind helpen deze belangrijke vaardigheid te ontwikkelen
Verder lezen
Dit blog is onderdeel van de Podcastserie over boos. Via Spotify kan jij je aanmelden voor de Kinderpsycholoog Podcast.
De serie is tijdelijk gratis te beluisteren.
0 Reacties