Hoe je jonge kinderen met verlatingsangst kunt helpen met spel, symboliek en het Binnenwereldmodel

Verlatingsangst kind?  Hoe je met spel en verbeelding de angst in de binnenwereld verminderd

Sommige kinderen van vier, vijf of zes jaar worstelen met verlatingsangst. Kinderen die zich vastklampen, niet meer alleen durven slapen of paniek voelen als mama even weg is. Wat gebeurt er in de binnenwereld van zo’n kind met verlatingsangst? En hoe kun je als professional helpen  zonder te forceren?

In dit blog neem ik je mee in het verhaal van Mila (5), en laat ik zien hoe je met het Binnenwereldmodel en speelse werkvormen vertrouwen, veerkracht en zelfstandigheid versterkt.

Het verhaal van Mila (5 jaar)

Mila’s ouders melden haar aan omdat ze zich zorgen maken: ze hangt voortdurend aan haar moeder, wil niet meer alleen slapen en raakt overstuur bij elke afscheidsmoment. Terwijl ze eerder heel zelfstandig was.

Typisch gedrag bij verlatingsangst kind: huilen bij afscheid, moeite met speelafspraken, slapen met ouders in de kamer. Wat is er veranderd?

Verlatingsangst of normale ontwikkeling?

Tussen 4 en 6 jaar verandert het wereldbeeld van kinderen enorm. Ze worden zich ineens bewust van gevaar, fantasie wordt sterker en angsten worden realistischer.

Bij gevoelige kinderen of kinderen uit families waar angst vaker voorkomt, zie je vaker verlatingsangst. Kinderen spiegelen onbewust ook de angst van ouders. Daarom is het belangrijk om altijd naar het grotere systeem te kijken.

Werken met het Binnenwereldmodel bij verlatingsangst kind

In Werken met de Binnenwereld gebruiken we een krachtig en speels model dat de binnenwereld van een kind zichtbaar maakt:

  • 🟢 Kerneiland – Hier vind je de kracht van het kind: kwaliteiten, zelfvertrouwen, fijne momenten.

  • 🟡 Moeras – Hier zitten de triggers: overgangen zoals naar bed, afscheid nemen, alleen zijn.

  • 🔴 Pijneiland – De plek van diepere gevoelens: angst, verdriet, onrust, machteloosheid.

Bij een kind met verlatingsangst liggen de moerasmomenten vaak rond slapen, school en het alleen zijn. Door dit samen met het kind in kaart te brengen, maak je ruimte voor beweging.

De eerste sessie: veiligheid vóór alles

In de eerste sessie ligt de focus op vertrouwen. Je pusht niet, maar volgt. De ouder mag blijven. Vanuit die veiligheid kan het kind langzaam loskomen.

Spel, beweging en humor helpen bij het vrijmaken van spanning. Een bewegend hondje, een spannend bordspel of een grote knuffel kunnen wonderen doen bij een kind met verlatingsangst. 

Oefeningen die helpen bij verlatingsangst kind

🧠 Angstwijzer
Laat het kind de grootte van zijn angst aangeven met de handen of via het lichaam. Een visuele, intuïtieve start.

🎨 Emoties tekenen
Kinderen tekenen hun gevoel. Je krijgt inzicht in hun lichaamsbewustzijn, emoties en taalgebruik.

🎲 Spelvormen met beweging
Bijvoorbeeld het kakkerlakkenspel (La Cucaracha). Onverwachte beweging, spanning, lol – perfect om spanning los te laten.

🧍‍♀️ Zelfbeeld tekenen
Laat kinderen zichzelf tekenen van top tot teen. Een krachtig observatiemiddel dat het gesprek opent over zelfbeeld en kwaliteiten.

Samen met ouders

Bij een kind met verlatingsangst kind werk je altijd met ouders. Soms zijn zij zelfs de sleutel tot verandering. Als zij hun houding aanpassen, verandert het gedrag van het kind vaak mee. Parallelle processen, dus wat je met de ouder doet, werkt door bij het kind.

Wanneer heeft verlatingsangst kind meer tijd nodig?

Soms merk je dat het niet lukt binnen vijf sessies. Dan is er sprake van dieperliggende angst – vaak in het systeem zelf. Dat vraagt meer tijd, aandacht en soms een traject met meer ouder-kindwerk. En dat is helemaal oké.

💡 Wil jij ook leren werken met de binnenwereld?

In het programma Werken met de Binnenwereld leer je hoe je spel, symboliek en gestructureerde werkvormen gebruikt om kinderen écht te helpen met thema’s zoals verlatingsangst bij een jong kind.

🔹 Iedere week een nieuw thema
🔹 Duidelijke uitleg van het Binnenwereldmodel
🔹 Oefeningen voor 4–12 jaar
🔹 Werkvormen rondom angst, boosheid, zelfvertrouwen en meer
🔹 Lidmaatschap per kwartaal of per jaar
🔹 Inclusief webinars, video’s en casuïstiek

📍 Meer weten of direct meedoen?
👉 Ga naar Werken met de Binnenwereld 

Delen
Gepubliceerd door:
Sander Kooijman

Recente artikelen

🔥 Mijn zoon van 9 is zó boos dat hij spullen kapot maakt. Doorbreek de geweldspiraal in 10 stappen

Een kind dat met spullen gooit, schreeuwt of vloekt kan je als ouder tot wanhoop…

5 dagen geleden

Angst in de binnenwereld van kinderen: van verstijven naar vertrouwen

Angst bij kinderen blijft vaak onzichtbaar, verstopt achter boosheid of terugtrekking. In dit blog ontdek…

3 weken geleden

Overprikkeling bij kinderen overleven: hoe onze pleegzoon zijn rust vond op een druk festival

Een festival voor pleegkinderen: muziek, warmte, drukte, verrassingen. Voor veel kinderen een feest, maar voor…

3 weken geleden

Waarom is mijn jongste kind minder zelfstandig dan zijn oudere broer of zus?

Waarom is het jongste kind vaak minder zelfstandig dan oudere broers of zussen? In dit…

1 maand geleden

Dynamiek tussen de zachte en de harde ouder: systemisch kijken naar wat er onder ligt

In dit blog duiken we in de dynamiek tussen de zachte en de harde ouder,…

1 maand geleden