``` ```
Home » Blog » Opvoeding en ouderschap » Opstandig gedrag bij kinderen. Kan het anders?
opstandig-gedrag-kan-het-anders

Opstandig gedrag bij kinderen. Kan het anders?

door | 11 sep, 2020 | Opvoeding en ouderschap, Gevoelens en emoties bij kinderen, Overprikkeling & Gevoelige Kinderen

Het verhaal van Martine en Marc

Opstandig gedrag bij kinderen. De ouders Martine en Marc melden Boris van 11 aan met opstandig gedrag. Kan het ook anders? Boris is zowel thuis als op school gevoelig voor kritiek en denkt al snel dat de gehele wereld tegen hem is.  Boris is een lieve sociale jongen, heeft vrienden en het leren gaat prima. Boris is een familiemens en geniet van het samen dingen doen. Boris is een energiek, sportief en fanatiek voetballer. 

Wat ouders vertellen over het opstandige gedrag bij kinderen

Ouders vertellen dat ze zich zelf gunnen dat Boris gewoon doet wat hem wordt gevraagd “zonder gedoe”. Dat “gedoe” bestaat meestal  uit dat Boris zich aangevallen voelt. Hij denkt dat iedereen tegen hem is en hij wordt boos. Ouders raken vervolgens geïrriteerd en ook boos. Van de gezellige televisie avond is dan niet meer zo veel over. Dat willen ouders graag anders zodat het thuis rustiger wordt. 

We bespreken de situatie

Marc en Martine zitten samen voor de tv. Hun zoon van ruim 11 jaar komt de kamer binnen. Hij laat voor de zoveelste keer de deur op een kier. Tocht…. Deze ouders hebben twee manieren van reageren. Marc  roept dan “deur!”. Moeder roept “Let nu eens op, wil je de deur dicht doen?”

Het is heel leuk om zo samen te onderzoeken wat wel en niet werkt. Dit geeft de ouders inzicht en helpt ze een manier te vinden die werkt. In deze situatie is de boodschap van vader kort en duidelijk. Deze manier roept het minste opstandige gedrag op. Boris reageert veel opstandiger op de manier van moeder.

De reacties van ouders zijn voorgelegd in poll op linked in die door ruim 40 mensen is ingevuld. 27% van de mensen denkt dat vader het meeste boze en opstandige gedrag krijgt. De meerderheid 54% denkt dat moeder het meeste opstandige gedrag krijgt. 17 % denkt dat beide ouders boos gedrag oproepen.  Tenslotte denkt 2% dat beide ouders geen boos gedrag oproepen.

Moeder Martine is er van overtuigd dat ze het echt vriendelijke vraagt. Is dat ook zo? Inderdaad het tweede deel is best wel vriendelijk. Martine begint ook met een beschuldiging “let nu eens op”.  Boris hoort alleen het eerste deel en denkt “ik doe het nooit goed doet” Het laatste deel heeft hij waarschijnlijk niet eens gehoord. Er gaat een trigger af bij Boris. Het wordt ouders duidelijk hoe gevoelig Boris is. 

Wat meespeelt bij opstandig gedrag van kinderen

Wat meespeelt is dat het zelfbeeld van Boris niet zo stevig is. Boris weet nauwelijks sterke kanten en verbeterpunten van zichzelf te benoemen. Kritiek en feedback komen dan direct binnen, als een open zenuw. Boris voelt zich aangevallen en dat roept een naar gevoel op. Tijdens de integratieve kindersessies zijn we bezig om deze heftige gevoelens aan te pakken . We gunnen Boris dat hij wat meer grip heeft op die negatieve gedachten en dat hij zich niet meer zo aangevallen voelt. Dan is het niet meer zo nodig om boos te doen als er kritiek komt.

Martine en Marc willen Boris graag helpen. Ouders realiseren zich nu dat beide manieren niet zo vriendelijk zijn en niet echt werken. Moeder ontdekt dat ze wel vaker iets zegt waarmee ze het zelfvertrouwen afbreekt in plaats van opbouwt. Vader geeft wel vaker een korte geïrriteerde opmerking. Deze inzichten nemen ouders mee.

Hoe dan anders?  “ik voel tocht, doe de deur even dicht”. Ouders denken samen dat deze neutrale reactie kort en duidelijk is. Ouders vragen nu aan Boris om rekening te houden met de ouders en spreken hem meer aan op zijn sterke kanten (hulpvaardigheid en zorgzaamheid) in plaats van zijn onoplettendheid.

Ouders gaan uitproberen en testen. Boris is inderdaad bereid om rekening te houden met de gevoelens en wensen van zijn ouders.  Marc en Martine zien dat het helpt om de zinnen vriendelijk en neutraal te houden. Boris hoeft zich niet meer zo aangevallen te voelen. Ondertussen versterken ouders nu de sterke kanten.  Ouders geven een week later aan dat ze leuker contact hebben en dat er minder boze escalaties zijn.

Over Sander

Sander Kooijman
Sander Kooijman Kinderpsycholoog in Amersfoort Online programma's Minder boos meer zelfvertrouwen Werken met de binnenwereld Minder boos meer zelfvertrouwen. Het online ouder en kind programma voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Start direct.

Ik ben Sander Kooijman kinderpsycholoog in Amersfoort voor kinderen met boos gedrag en weinig zelfvertrouwen. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag. Mijn begeleiding is ook geschikt voor kinderen met bijkomende problematiek zoals ADHD, ASS, trauma, hoogbegaafdheid en kinderen die moeilijk leren.
Plan nu een belafspraak 

Vergoedingen
Door samenwerking met ZorgRondom word de zorg vergoed door de gemeente Amersfoort, omliggende gemeenten en Utrecht West. Echter aanmelding bij met Metmaya is voorwaarde. De wachttijd voor beoordeling door Metmaya kan hoog oplopen.

Direct starten op eigen kosten kan wel. Gemiddelde duur van een traject in zeven sessies. Bij complexe vragen kan de verandering langer op zich laten duren. Plan eerst een belafspraak.

Minder boos meer zelfvertrouwen
Met het online ouder en kind programma minder boos meer zelfvertrouwen kun je direct starten.
Lees er hier meer over en start direct.

Werken met de binnenwereld
Ben je professional en wil je met spel en verbeelding werken met de binnenwereld van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar? Dan wil je leren werken met het binnenwereld model. Met werken met de binnenwereld krijg je toegang tot mijn beste en meest gebruikte oefeningen.
Lees er meer over en start direct

Gerelateerde artikelen

Een eigen plek voor kleine beer

Een eigen plek voor kleine beer

Je eigen plek op de wereld vinden is voor veel kinderen niet gemakkelijk. Groei je op als pleegkind dan is je systeem van herkomst vaak in de war geraakt. In dit blog vertel ik het verhaal van kleine beer die een huisje heeft gekregen. Kinderen laten in spel van alles zien over hoe ze zich voelen. Dit verhaal is vast ook heel herkenbaar.

Lees meer
Je hoeft niet altijd consequent te zijn: wat kinderen écht leren van echtheid

Je hoeft niet altijd consequent te zijn: wat kinderen écht leren van echtheid

Veel ouders denken dat ze altijd consequent moeten zijn om hun kind goed op te voeden.
Maar in werkelijkheid is niet altijd consequent zijn juist een teken van bewust ouderschap.

Je bent geen opvoedmachine je bent mens. Op dagen dat je moe bent of spanning voelt, mag je regels versoepelen, zolang je eerlijk en verbonden blijft.

Sander Kooijman benadrukt dat consequentie een middel is, geen doel. Ouders mogen mild zijn voor zichzelf en hun kind, zolang er liefde en duidelijkheid blijft.
De Gordon-methode sluit hierop aan: opvoeden vanuit gelijkwaardigheid, actief luisteren en ik-boodschappen in plaats van macht en straf.

Het belangrijkste verschil zit tussen de buitenlijn (regels) en de binnenlijn (verbinding en betrouwbaarheid).
Een kind voelt zich veilig als jij echt en beschikbaar bent, ook wanneer regels tijdelijk verschuiven.

Praktisch gezien helpt het om bewust te kiezen:
– even stoppen en voelen wat jij nodig hebt,
– eerlijk uitleggen waarom iets anders gaat,
– herstel tonen als iets niet goed liep.

Zo leert je kind dat echtheid belangrijker is dan perfectie,
en dat liefde niet afhangt van altijd dezelfde regels.

Kort gezegd:

Je hoeft niet altijd consequent te zijn zolang je maar echt, aanwezig en verbonden bent.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Na inschrijving kies jij je tijdstip en je ontvangt een reply en updates en nieuwsbrief

Je hebt je met succes ingeschreven!

```
Tweet
Share
Share
Pin2