``` ```
Home » Blog » Als je het ene kiest… dan kies je het andere niet

Als je het ene kiest… dan kies je het andere niet

door | 8 sep, 2021 | Opvoeding en ouderschap, Zelfvertrouwen en zelfbeeld

Kiezen doen we de gehele dag door. Wat trek ik vandaag aan? Wat neem ik op mijn brood?  Zal ik buiten gaan spelen? Welke pizza wil ik? Welke sport zal ik kiezen? Kiezen gaat lang niet alle kinderen gemakkelijk af. Neem Anne. Ze wil het allerliefst “de perfecte” keuze maken. Wanneer ze uiteindelijk kiest, dan kiest ze het andere niet en dat voelt als verliezen. Ook heeft ze het gevoel “eeuwig vast te zitten aan een keuze”. Maar het allerliefste wil ze de ander gewoon tevreden houden. Anne kan eeuwig twijfelen en piekeren. Het zal je niet verbazen dat Anne zich nogal moe voelt en in de avond vaak hoofdpijn heeft.

Daar gaat de bel en haar beste vriendin staat voor de deur

Ding dong, vanuit het raam ziet Anne haar vriendin voor de deur. Ze duikt snel weg en verstopt zich. De bel gaat nog een keer. Mama roept: “Anne, de bel gaat, je vriendin staat voor de deur”. Haar vriendin is echt super gezellig, lief en enthousiast, dat is het niet. Eigenlijk wil Anne liever tijd voor zichzelf. Maar ze wil haar vriendin ook niet teleurstellen. “Straks is ze niet meer mijn beste BF”.

Niet kiezen: geen ja en geen nee zeggen

Kinderen die geen ja en geen nee zeggen maken geen keuze.  Anne kan eindeloos draaien, wachten en uitstellen. Dan doet haar vriendin er nog schepje bovenop om haar mee te krijgen. Super lief en enthousiast. Mamma ziet het gebeuren. “Ga maar lekker naar buiten”,  roept ze goed bedoeld. Dat komt mama trouwens ook goed uit, want dan is het huis in rustig. Het is tenslotte prachtig weer. Anne gaat toch maar mee. Ze doet wat de ander vraagt.

Het probleem in stand houden

De mama van Anne is geneigd om haar dochter te helpen. Het is de vraag of ze Anne nu echt helpt door voor haar een keuze te maken. Het vraagt nogal wat tijd en geduld om Anne zelf een keuze te laten maken. De mama van Anne denkt dat het helpend is om haar over de streep heen te trekken. Ze weet dat als Anne eenmaal aan het spelen is, ze het heel leuk vindt. Het is alleen de vraag of je Anne hier echt meehelpt. Wordt Anne niet eerder angstiger en onzekerder? Leert ze nu zelf kiezen? Door het kiezen van haar over te nemen wordt ze onbedoeld bevestigd in het gevoel van “het niet weten”. Wellicht gaat ze nog meer luisteren naar wat anderen vinden en verder piekeren. Ze gaat weg van haar eigen gevoel.

De “perfecte” keuze

Anne wil het liefst de “perfecte” keuze maken. Ze denkt eindeloos na over de keuze ‘wat als..?’. Natuurlijk zijn er voor- en nadelen te bedenken. Het hoofd geeft niet echt antwoord. Een perfecte keuze bestaat namelijk niet. Er zijn immers telkens weer andere voor- en nadelen te bedenken. Een helpende gedachte zoals: “ik kies nu even dit en volgende keer anders” voelt al heel anders. Lang nadenken helpt niet. Gedachten gaan alle kanten op. Innerlijke stemmen die zeggen wat anderen mogelijk zouden denken, halen je misschien juist wel weg bij wat je zelf graag doet. Het is eerder helpend wanneer Anne zichzelf de vraag stelt: “Waar heb ik nu zin in?”. Het gaat om Anne zelf. Mama kan haar wel helpen te reageren met: “Anne waar heb je nu zin in?”

Het geheim achter kiezen.

Wat is het geheim van kiezen? Waardoor lukt het ene kind wel en heeft het andere daar zoveel moeite mee? Hoe doen kinderen dat eigenlijk kiezen? Zoals al eerder beschreven is kiezen een proces wat grotendeels onbewust gebeurt. Het is niet per se nodig om een doordachte keuze te maken. Het gaat hier immers niet om hele grote keuze met een grote consequenties. Bij dagelijkse keuzemomenten heb je er meer aan om vanuit je intuïtie en je gevoel een keuze te maken. Dat betekent ook dat Anne mag leren om naar haar eigen gevoel te luisteren. 

Kiezen voor jezelf

Anne heeft te leren om verbinding te maken met haar gevoel en te kiezen voor zichzelf. De ene keer zal ze kiezen voor zichzelf en de andere keer voor de omgeving. Tijdens integratieve kindercoaching heeft Anne geleerd om verbinding te maken met haar gevoel. Met een paar eenvoudige oefeningen kan ze nu contact maken met haar gevoel en is ze weg bij het denken. Vanuit haar centrum “buik iets aanspannen en diep ademen” komt ze bij zichzelf. Ze kan zich nu sterk maken voor waar haar hart naar uit gaat.  Wat voel je? Wat doe je nu het liefst? Nu kan ze kiezen.

Je hart volgen

Anne heeft nu helemaal geleerd om verbinding te maken met zichzelf en kan nu een keuze maken. Het zelfvertrouwen van Anne is inmiddels ook gegroeid. Hierdoor is ze minder gevoelig voor wat anderen zeggen. Ze heeft gemerkt dat andere kinderen het vaak wel begrijpen als ze een keer moe is. Hoe waardevol is een BF waarbij je helemaal jezelf kan zijn. Iemand die snapt dat je vandaag gewoon moe bent. De volgende keer kan Anne weer pret maken voor twee.

Als je het ene kiest kies je niet het andere

Assertieve kinderen kiezen de ene keer voor zichzelf en de andere keer voor de ander. Door contact te maken met je lichaam voel je wat je zelf wilt. Soms betekent dat je iemand teleurstelt of juist blij maakt. De ene keer kies je dit en de andere kant dat. Kiezen vraagt van kinderen om stevig in de wereld te staan. Wanneer kinderen deze stevigheid missen zullen ze meer moeite hebben met kiezen. Wanneer je aan de slag gaat met kiezen is belangrijk dat kinderen voldoende zelfvertrouwen hebben ontwikkeld. Met de gratis checklist zelfvertrouwen krijg je direct inzicht in het zelfbeeld van je kind. Ontdek het hier. Heb je ook een kind dat moeilijk kan kiezen en wil je hier eens over bellen? Plan hier een gratis consult in.   

Laat gerust een reactie achter bij dit bericht. Heb je ook een vraag? Stuur hem gerust in wie weet maak ik aan de hand van jouw vraag een prachtig blog.

 

Over Sander

Sander Kooijman
Sander Kooijman Kinderpsycholoog in Amersfoort Online programma's Minder boos meer zelfvertrouwen Werken met de binnenwereld Minder boos meer zelfvertrouwen. Het online ouder en kind programma voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Start direct.

Ik ben Sander Kooijman kinderpsycholoog in Amersfoort voor kinderen met boos gedrag en weinig zelfvertrouwen. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag. Mijn begeleiding is ook geschikt voor kinderen met bijkomende problematiek zoals ADHD, ASS, trauma, hoogbegaafdheid en kinderen die moeilijk leren.
Plan nu een belafspraak 

Vergoedingen
Door samenwerking met ZorgRondom word de zorg vergoed door de gemeente Amersfoort, omliggende gemeenten en Utrecht West. Echter aanmelding bij met Metmaya is voorwaarde. De wachttijd voor beoordeling door Metmaya kan hoog oplopen.

Direct starten op eigen kosten kan wel. Gemiddelde duur van een traject in zeven sessies. Bij complexe vragen kan de verandering langer op zich laten duren. Plan eerst een belafspraak.

Minder boos meer zelfvertrouwen
Met het online ouder en kind programma minder boos meer zelfvertrouwen kun je direct starten.
Lees er hier meer over en start direct.

Werken met de binnenwereld
Ben je professional en wil je met spel en verbeelding werken met de binnenwereld van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar? Dan wil je leren werken met het binnenwereld model. Met werken met de binnenwereld krijg je toegang tot mijn beste en meest gebruikte oefeningen.
Lees er meer over en start direct

Gerelateerde artikelen

Kernkwaliteiten bij kinderen na trauma: hoe lastige gebeurtenissen verborgen kracht onthullen

Kernkwaliteiten bij kinderen na trauma: hoe lastige gebeurtenissen verborgen kracht onthullen

Kinderen die ingrijpende gebeurtenissen meemaken – zoals een scheiding, uithuisplaatsing of loyaliteitsconflict – ontwikkelen vaak lastig gedrag om zich staande te houden. Achter dat gedrag schuilt echter een oplossing: controle nemen en aandacht trekken om zich veilig te voelen. Hoewel dit storend kan zijn voor de omgeving, is het een slimme overlevingsstrategie.

Juist hierin liggen verborgen kernkwaliteiten: regie nemen, contactgerichtheid, rechtvaardigheidsgevoel en enthousiasme. Met het Binnenwereldmodel wordt zichtbaar hoe pijn, moeras en kernkwaliteiten samenhangen.

De uitdaging voor ouders en professionals is niet om gedrag te onderdrukken, maar om te werken aan veiligheid, voorspelbaarheid, kaders, keuzes en kleine succeservaringen. Zo kan het kind leren dat het ook zonder strijd invloed en bestaansrecht heeft – en groeien zijn kernkwaliteiten uit tot kracht.

Lees meer
Waarom je kind niet luistert en jou blijft testen

Waarom je kind niet luistert en jou blijft testen

Veel ouders herkennen het gevoel: mijn kind luistert niet en toont geen respect. Vaak volgen waarschuwingen: één, twee, drie en uiteindelijk barst de bom. Ouders denken dat hun kind het probleem is, maar eigenlijk houdt het kind een spiegel voor. Boosheid en gebrek aan respect van een kind weerspiegelen vaak de onmacht van de ouder.

In de methode van Geweldloos Verzet draait het om nieuwe autoriteit: niet harder straffen of luider roepen, maar liefdevol en stevig aanwezig blijven. Een kind dat grenzen test, vraagt in feite: ben jij sterk genoeg om mij te dragen, ook als ik boos ben?

Het helpt om:

de wens van je kind te erkennen,

kalm en liefdevol te blijven,

duidelijk te zijn zonder te escaleren.

Ouders die boosheid ombuigen en verbinding maken, laten hun kind voelen: ik ben veilig, ook als ik boos ben. Dat is de basis van respect, niet omdat je het eist, maar omdat je het voorleeft.

👉 Meer leren? Download het gratis e-book Boos, volg het webinar Minder Boos, Meer Zelfvertrouwen, of gebruik de Toolbox Boos.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Na inschrijving kies jij je tijdstip en je ontvangt een reply en updates en nieuwsbrief

Je hebt je met succes ingeschreven!

```
Tweet
Share
Share
Pin