Home » Blog » Opvoeding en ouderschap » Achter het verdriet van Finn kijken: gedrag van een kind begrijpen vanuit de binnenwereld
Achter het verdriet van Finn kijken. Wat zegt het gedrag over zijn binnenwereld Werken met de binnenwereld

Achter het verdriet van Finn kijken: gedrag van een kind begrijpen vanuit de binnenwereld

door | 20 dec, 2025 | Opvoeding en ouderschap, Werken met de binnenwereld

Gedrag van een kind begrijpen begint vaak bij wat je aan de buitenkant ziet.
Huilen. Boos worden. Vastlopen op kleine dingen.

Dat zijn vaak ook de aanmeldingsredenen. Het lijkt alsof dát het probleem is.
En toch vertelt gedrag zelden het hele verhaal.

Wie leert kijken voorbij die buitenkant, ontdekt dat gedrag vaak een poging is om iets te dragen wat vanbinnen te groot voelt. Met gedrag zegt een kind eigenlijk: ik heb hulp nodig. Alleen wordt dat signaal door volwassenen lang niet altijd zo begrepen.

In deze blog neem ik je mee in de casus van Finn, een jongen van vijf.
Niet om zijn gedrag te verklaren of te corrigeren, maar om te laten zien hoe het Binnenwereldmodel helpt om gedrag van een kind te begrijpen zonder het te bestrijden.

Het kerneiland van Finn

 

Finn is vijf. Hij is leergierig, slim en gevoelig. Hij heeft vriendjes, doet het goed op school en kijkt met een open en nieuwsgierige blik naar de wereld om hem heen.

Als we kijken vanuit het Kerneiland, kijken we naar alles wat er al aanwezig is.
Het Kerneiland staat voor de krachten en hulpbronnen die een kind in zich draagt. Het is de basis waarop een kind kan terugvallen wanneer het zich veilig voelt en in zijn comfortzone is.

Bij Finn is die basis stevig.

Hij beschikt over interne hulpbronnen, zoals:

  • het vermogen om te herstellen na verdriet

  • de mogelijkheid om verbinding te maken

  • het vermogen om, passend bij zijn leeftijd, te reflecteren

Daarnaast zijn er externe hulpbronnen:

  • ouders die betrokken zijn en willen begrijpen

  • ruimte om te leren door te doen

  • een veilige en voorspelbare thuissituatie

Dit is een belangrijk vertrekpunt. Finn is niet stuk. Hij mist niets.
Hij is compleet.

Wanneer hij verbonden is met zijn Kerneiland, zien we gedrag dat past bij zijn leeftijd. Hij is ontspannen, nieuwsgierig en in balans.

Op dit eiland liggen ook zijn krachten:

  • een sterk rechtvaardigheidsgevoel

  • een scherpe antenne voor sfeer

  • betrokkenheid en doorzettingsvermogen

  • een diepe wens om het goed te doen

Juist deze krachten spelen later ook een rol in waar het schuurt.

Het moeras van Finn

Het Moeraseiland is het gebied waar het lastig wordt.
Hier raakt Finn overprikkeld en verliest hij zijn stevigheid.

Bij Finn gebeurt dat wanneer:

  • dingen anders lopen dan hij had bedacht

  • iets oneerlijk voelt

  • hij het gevoel krijgt dat hij faalt

Op die momenten zakt hij weg.
Huilen neemt het over. Boosheid blijft hangen. Soms lijkt hij niet meer bereikbaar.

Niet omdat hij aandacht zoekt.
Niet omdat hij manipuleert.

Maar omdat zijn draagkracht op dat moment is overschreden.

Wie gedrag van een kind vanuit dit perspectief bekijkt, ziet geen lastig gedrag, maar een systeem dat zijn grens heeft bereikt. Finn staat dan letterlijk niet meer stevig; hij zit vast in het moeras.

Het pijneiland

Onder het Moeraseiland ligt het Pijneiland. Wanneer de trigger te groot wordt en Finn niet meer kan terugschakelen naar zijn Kerneiland, raakt hij het Pijneiland.

Bij Finn is er geen sprake van een groot trauma.
Wel zien we een kwetsbare kern die bij veel kinderen voorkomt, maar die ze zelf nog niet kunnen benoemen:

  • de angst om het niet goed genoeg te doen

  • het gevoel dat alles perfect moet

  • moeite met teleurstelling

  • controleverlies

Voor een kind van vijf zijn dit grote gevoelens.
Te groot om te ordenen. Te groot om woorden voor te hebben.

En als gevoelens te groot zijn, neemt het lichaam het over.
Bij Finn uit zich dat in huilen.

Dat is geen probleemgedrag, maar ontlading.
Een signaal dat er iets geraakt wordt wat nog niet gedragen kan worden.

Wat verandert er als je gedrag van een kind anders leert begrijpen?

Wanneer ouders of professionals dit perspectief innemen, verandert er iets fundamenteels.

Het wordt niet:
“Hij blijft erin hangen.”

Maar:
“Hij is de verbinding met zijn Kerneiland even kwijt.”

Niet:
“We moeten dit stoppen.”

Maar:
“We moeten hem helpen terug te keren naar stevigheid.”

Gedrag van een kind begrijpen vraagt meestal geen nieuwe techniek.
Wel een andere volgorde.

Eerst regulatie. Dan pas reflectie.

We gaan dus vertragen. We gaan de situatie gebruiken om het emotioneel bewustzijn te vergroten.

Gedrag van een kind begrijpen in de praktijk

Drie concrete stappen. Deze stappen kun je morgen al toepassen, thuis of in je werk.

1. Versterk het Kerneiland

Benoem wat er al goed gaat, juist als het schuurt.

“Je wilde dit echt goed doen.”
“Je zag meteen dat het oneerlijk voelde.”
“Wat heb je lang geprobeerd het vol te houden.”

Zo help je een kind terug naar zijn basis. Dat vergroot veerkracht en zelfvertrouwen.

2. Herken het Moeraseiland op tijd

Let op signalen zoals:

  • een gespannen lijf

  • sneller praten of juist stilvallen

  • meer controle willen

Op dat moment helpt vertragen meer dan uitleggen.

Een eenvoudige zin kan al genoeg zijn:
“Het wordt veel, hè. Ik ben bij je.”

3. Benader het Pijneiland indirect

Niet midden in de emotie. Dan staat het systeem nog te open.

Doe dit later, via spel of verbeelding:
“Zullen we tekenen wat er gebeurde?”
“Als dit gevoel een dier was, welk dier zou het zijn?”

Zo wordt pijn draagbaar in plaats van overweldigend.

Zo wordt pijn draagbaar in plaats van overweldigend. Dit zijn weer oefeningen die je kunt vinden in Werken met de binnenwereld of Gelukkige kinderen, gelukkige ouders.

Oefening: De Binnenwereld-kaart

Deze oefening helpt kinderen om woorden en beelden te geven aan hun binnenwereld.

Voor wie: kinderen van 4 tot 10 jaar
Wanneer: na een lastig moment, als de rust is teruggekeerd
Doel: gedrag begrijpen door samen de binnenwereld te verkennen

Leg drie vellen papier neer:

  • Kerneiland

  • Moeraseiland

  • Pijneiland

Begin altijd bij het Kerneiland:
“Wat gaat er bij jou meestal goed?”
“Waar ben je trots op?”

Ga daarna naar het Moeraseiland:
“Wanneer wordt het lastig?”
“Wanneer voelt je hoofd of buik te vol?”

En benader het Pijneiland voorzichtig:
“Waar hoopte je eigenlijk op?”
“Hoe voelt dat in je lijf?”

Sluit altijd af bij het Kerneiland:
“Wat kan jou helpen om weer hier te komen?”

Zo leert een kind: ik raak het soms kwijt, maar ik kan terug.

Deze oefening helpt kinderen om woorden en beelden te geven aan wat er vanbinnen speelt, zonder te hoeven praten over “problemen”.

Tot slot

Deze casus laat zien waar Werken met de Binnenwereld over gaat. Niet over gedrag veranderen, maar over begrijpen waar gedrag vandaan komt.

Door te werken met:

  • Kerneiland

  • Moeraseiland

  • Pijneiland

krijg je taal voor wat kinderen vaak nog niet kunnen zeggen.

In de podcast ga ik hier verder op in, stap voor stap, aan de hand van deze casus. Niet als theorie, maar als manier van kijken. Beluister hem hier:

Podcast Het verdriet achter gedrag

Toegang tot de binnenwereld van kinderen

Toegang tot de binnenwereld van kinderen

Werk je met kinderen en voel je dat je soms nét niet komt waar het eigenlijk over gaat?
Dat je het gedrag ziet, maar de laag eronder wilt begrijpen én benutten in je begeleiding?

Met Werken met de Binnenwereld leer je hoe je kinderen bereikt voorbij woorden.
Niet door harder te werken, maar door anders te kijken.

Je kunt op verschillende manieren instappen:

  • Het startpakket Werken met de Binnenwereld
    Een laagdrempelige kennismaking van drie weken. Je gaat direct aan de slag met spel, tekenen en bordspellen om de binnenwereld van kinderen zichtbaar te maken. Praktisch, concreet en direct toepasbaar.

  • Het webinar Werken met de Binnenwereld
    Hier neem ik je mee in het Binnenwereldmodel. Je ontdekt hoe gedrag samenhangt met het Kerneiland, Moeraseiland en Pijneiland en hoe beschermers daarin een rol spelen. Je krijgt voorbeelden en handvatten die je de volgende dag al kunt gebruiken.

  • Het lidmaatschap Werken met de Binnenwereld
    Voor professionals die dit echt willen integreren in hun werk. Met alle oefeningen en werkvormen rondom angst, boosheid, gevoelens, zelfvertrouwen, overprikkeling en meer. Inclusief verdieping, nieuwe inspiratie en maandelijkse webinars.

Als je voelt dat dit klopt met hoe jij wilt werken met kinderen, dan is dit een logisch volgende stap.
Niet om iets toe te voegen, maar om preciezer te werken met wat er al is.

Toegang tot de binnenwereld van kinderen

Werk je met kinderen en voel je dat je soms nét niet komt waar het eigenlijk over gaat?
Dat je het gedrag ziet, maar de laag eronder wilt begrijpen én benutten in je begeleiding?

Met Werken met de Binnenwereld leer je hoe je kinderen bereikt voorbij woorden.
Niet door harder te werken, maar door anders te kijken.

Je kunt op verschillende manieren instappen:

  • Het startpakket Werken met de Binnenwereld
    Een laagdrempelige kennismaking van drie weken. Je gaat direct aan de slag met spel, tekenen en bordspellen om de binnenwereld van kinderen zichtbaar te maken. Praktisch, concreet en direct toepasbaar.

  • Het webinar Werken met de Binnenwereld
    Hier neem ik je mee in het Binnenwereldmodel. Je ontdekt hoe gedrag samenhangt met het Kerneiland, Moeraseiland en Pijneiland en hoe beschermers daarin een rol spelen. Je krijgt voorbeelden en handvatten die je de volgende dag al kunt gebruiken.

  • Het lidmaatschap Werken met de Binnenwereld
    Voor professionals die dit echt willen integreren in hun werk. Met alle oefeningen en werkvormen rondom angst, boosheid, gevoelens, zelfvertrouwen, overprikkeling en meer. Inclusief verdieping, nieuwe inspiratie en maandelijkse webinars.

Als je voelt dat dit klopt met hoe jij wilt werken met kinderen, dan is dit een logisch volgende stap.
Niet om iets toe te voegen, maar om preciezer te werken met wat er al is.

Over Sander

Sander Kooijman
Sander Kooijman Kinderpsycholoog in Amersfoort Online programma's Minder boos meer zelfvertrouwen Werken met de binnenwereld Minder boos meer zelfvertrouwen. Het online ouder en kind programma voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Start direct.

Ik ben Sander Kooijman kinderpsycholoog in Amersfoort voor kinderen met boos gedrag en weinig zelfvertrouwen. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag. Mijn begeleiding is ook geschikt voor kinderen met bijkomende problematiek zoals ADHD, ASS, trauma, hoogbegaafdheid en kinderen die moeilijk leren.
Plan nu een belafspraak 

Vergoedingen
Door samenwerking met ZorgRondom word de zorg vergoed door de gemeente Amersfoort, omliggende gemeenten en Utrecht West. Echter aanmelding bij met Metmaya is voorwaarde. De wachttijd voor beoordeling door Metmaya kan hoog oplopen.

Direct starten op eigen kosten kan wel. Gemiddelde duur van een traject in zeven sessies. Bij complexe vragen kan de verandering langer op zich laten duren. Plan eerst een belafspraak.

Minder boos meer zelfvertrouwen
Met het online ouder en kind programma minder boos meer zelfvertrouwen kun je direct starten.
Lees er hier meer over en start direct.

Werken met de binnenwereld
Ben je professional en wil je met spel en verbeelding werken met de binnenwereld van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar? Dan wil je leren werken met het binnenwereld model. Met werken met de binnenwereld krijg je toegang tot mijn beste en meest gebruikte oefeningen.
Lees er meer over en start direct

Gerelateerde artikelen

Werkvormen voor kinderen bij scheiding: hoe het binnenwereldmodel professionals helpt bij verlies en loyaliteit

Werkvormen voor kinderen bij scheiding: hoe het binnenwereldmodel professionals helpt bij verlies en loyaliteit

In dit blog ontdek je hoe het binnenwereldmodel jou als professional helpt om kinderen in een scheidingssituatie beter te begeleiden. Je leert hoe je de binnenwereld van kinderen zichtbaar maakt met behulp van werkvormen zoals tijdlijntekenen, iedereen een plek geven en de keuze-oefening. Het blog laat zien hoe je kinderen helpt om hun emoties te integreren en terug te keren naar hun kracht. Onmisbaar voor wie werkt met verlies, loyaliteitsconflicten en emotionele blokkades bij kinderen.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Na inschrijving kies jij je tijdstip en je ontvangt een reply en updates en nieuwsbrief

Je hebt je met succes ingeschreven!

Tweet
Share
Share
Pin4