Merel, waar ben je goed in?
Het blijft vaak stil als ik de vraag “waar ben je goed in?” aan kinderen stel. Merel van 11 zit voor me. Ze kijkt me verwachtingsvol aan. Ik stel de vraag nog een keer. “Ik ben best wel behulpzaam”, antwoordt ze na enige aarzeling. En zo weet ieder kind uiteindelijk wel een kwaliteit op te noemen. Maar wat is het toch jammer dat veel mensen, waaronder kinderen zoals Merel, zich onvoldoende bewust zijn van hun sterke kanten of kwaliteiten. Je talent is zo vanzelfsprekend dat je het zelf niet herkend.
Onze unieke gave
Iedereen heeft bepaalde kwaliteiten, waarvan maar één aspect de boventoon voert. Dat is onze unieke gave, ook wel talent genoemd. Helaas is niet iedereen zich altijd even bewust van zijn of haar talent. Sterker nog we zijn vaak drukker met het repareren van waar we niet goed in zijn. De tekorten daarentegen weten kinderen dan meestal wel feilloos op te sommen. De vraag: “waar ben je goed in?” die doet aarzelen. Geen wonder dat ik zo vaak kinderen tegenkom die zich onzeker voelen en zelfvertrouwen kunnen gebruiken.
Focus op tekorten
Dat aarzelen van Merel komt ergens vandaan. Hoe weet je nu of je echt goed in iets bent? Het onderwijs is gericht op het meten van resultaten. Hierdoor wordt het al snel duidelijk waar kinderen goed in zijn en wat er valt te verbeteren. Stel je hebt als 11 elf jarig meisje een goede score voor rekenen en een onvoldoende voor taal. Hoe is de reactie van de omgeving? “Fijn hoor“ dat je deze sommen kunt maken, maar die taal die moeten we echt omhoog krijgen”.
Nadruk wordt op resultaat gelegd
Daar wordt de nadruk op gelegd. Hulptroepen worden ingezet: extra lezen thuis, misschien remedial teaching of ook logopedie. Het resultaat is dan dat kinderen, met veel moeite, frustratie en gedoe de taalachterstand weten weg te werken, maar dat rekenen naar een voldoende zakt. Op deze manier leren we de focus te leggen op zaken die beter zouden kunnen. De aandacht gaat niet uit naar het versterken van de pluspunten, de overvloed.
Denken in overvloed
Het is opvallend hoe lastig we het vaak vinden om over onszelf te denken in termen van overvloed. Dat geldt voor volwassenen en zeker ook voor kinderen. Terwijl dit de essentie van talent is. Wat we van kinds-af-aan doen is onszelf kritisch bekijken en dingen op te merken die we niet goed kunnen. Wat er allemaal aan schort weten we feilloos op te sommen. Op deze manier verliezen we helaas ons talent uit het oog en ontwikkelen we zogenaamde draken “stemmetjes die ons doen geloven in onze tekorten”.
Mijn eigen talent herkennen is niet gemakkelijk
Tijdens mijn studie ontwikkelingspsychologie heb ik lessen gevolg bij Marc Cleiren over talent, geïnspireerd op de boeken van Jan de Dreu. Onlangs kwam ik tijdens het opruimen de mijn uitwerking van mijn eigen talent tegen en ontdekte dat ik er nog niet was! Ik dacht toen dat mijn talent “verbinden” was. Nu zoveel jaren later weet ik dat verbinden een kwaliteit is die mijn unieke talent ondersteunt. Kwaliteit en talent ze liggen dicht bij elkaar en zijn niet hetzelfde.
Hoe mijn kwaliteiten mijn unieke talent ondersteunen
Mijn kwaliteiten heb ik aardig op een rijtje. In mijn werk kan ik bijvoorbeeld heel goed wetenschappelijke kennis verbinden aan de praktijk en deze heel toepasbaar maken. Hierdoor ben ik praktisch en analytisch ingesteld en dat wordt gewaardeerd en ik ben in staat om ingewikkelde problemen op te lossen. In mijn vrije tijd ben ik tafeltennistrainer en heb ik een aantal jaren terug de jeugdafdeling in Amersfoort nieuw leven ingeblazen. Al snel groeide de jeugd en al snel haakten steeds meer mensen spontaan aan bij mijn energie. Ik ben praktisch, doelgericht, creatief en een ideeëngenerator. Ik ga voor mijn doel en ik kom er. Het zijn allemaal kwaliteiten die mijn talent ondersteunen. Het is niet de essentie.
En opeens zag ik het!
Uniek talent is zo subtiel dat het bijna onbenullig lijkt. Je vindt je talent in wat je al van jongs af aan het liefst en het gemakkelijkst doet. In mijn kindertijd was mijn talent al zichtbaar. Als kind ondersteunde de trainer en het ledenaantal explodeerde. Bij scouting werd ik al snel gevraagd als welpenleiding en al snel konden we een tweede groep starten. Zo zijn er legio aan voorbeelden te noemen. Mijn unieke talent is “enthousiasme”. Het is zo vanzelfsprekend dat ik zelf niet zag. Ik hoef de recensies van klanten maar na te lezen en telkens komt mijn unieke talent terug.
Talent is geen vaardigheid
Enthousiasme, wat kan je daar nu mee? Even was ik teleurgesteld. Talent is geen vaardigheid zoals muziek maken, voetballen, schilderen of schrijven. Ons ware talent is zoals, Jan de Dreu het zo mooi omschrijft, de grondtoon van ons mens zijn en wordt ondersteund door meerdere kwaliteiten. Zo zijn verbinden, analytisch vermogen en problemen oplossen wel kwaliteiten en uiteindelijk niet mijn unieke talent. Talent brengt wel verantwoordelijkheid met zich mee. Nu ik het weet kan, ik het ten alle tijden inzetten. Hoe mooi is het om je talent al heel jong te kennen. Dat gun ik ieder kind. Het helpt je om stevig te staan en grip te hebben op je eigen gelukkig zijn.
Je talent is zo van zelfsprekend dat je het zelf niet herkent
Ons unieke talent is dus heel subtiel, iets wat al ons hele leven bij ons is omdat we het in essentie gewoon zijn. We zijn ermee geboren. Het is zo subtiel dat het bijna onbenullig lijkt. Maar het is van levensbelang. Wanneer ik mijn talent gebruik voel ik me gelukkig en voeg ik altijd iets toe aan de wereld. Voor mij is het zo vanzelfsprekend dat ik het zelf niet eens in de gaten heb. Wanneer kinderen hun unieke talent kennen dan helpt dit ze om zich ongeacht de situatie gelukkig te voelen.
De kwaliteiten van Merel
Vandaag heeft Merel een foto meegenomen. Het is ontzettend leuk om kinderen te vragen om iets mee te nemen waar ze trots op zijn en wat ze blij en gelukkig maakt. Merel koos een vakantiefoto en vertelt dat deze foto is genomen tijdens de laatste vakantie. Op de foto zie ik een met kinderen in een cirkel. We spelen het spel “Weerwolven”, vertelt ze enthousiast. Merel vertelt dat ze alle kinderen van de camping bij elkaar heeft geroepen. Het ging vanzelf en we speelden iedere avond Weerwolven. Iedereen deed mee.
Het talent van Merel
Merel heeft een ongelofelijke aantrekkingskracht en daarnaast een bijzonder warm hart. Zo heeft ze voor 3FM Serieus Request een flessen inzamelingsactie gestart en tientallen kinderen uit de buurt zijn gaan meedoen. Merel is spontaan, gevoelig en doet voordat ze nadenkt. Met Merel komt er altijd leven in de brouwerij. “Merel, hoe zou jij talent noemen? Ik noem het de gangmaker”, zegt ze.
Vol zelfvertrouwen
Na de kerstvakantie sprak ik haar weer. Hoe was je vakantie? “We zijn met de klas gaan schaatsen, bijna iedereen deed mee”. Dat heb ik ingang gezet, glimlacht ze trots. Wat Merel ook verzint, iedereen doet mee. Ze heeft haar eigen bijzonderheid ontdekt. Merel kan haar unieke talent gedurende haar leven eindeloos inzetten en verbeteren. Nu weet Merel nu hoe ze het beste van zichzelf kan laten zien aan anderen. Ze kan de focus leggen op haar overvloed. Niet voor zichzelf maar voor de goede zaak en dat geeft haar een gelukkig gevoel.
Durf te Voelen: Hoe geef je ruimte aan gevoelens bij jezelf en je kind? Het…
Omgaan met boosheid. In dit blog deel ik praktische tips voor ouders van kinderen met…
Minder boos meer zelfvertrouwen. Welke kwestie pak je eerst aan? In dit blog deel ik…
Met dit kwartaal lidmaatschap krijg je toegang tot de binnenwereld van kinderen met eenvoudige tools…
Waarom praten over boosheid met kinderen zo moeilijk Is (en hoe je het wel kunt…
Angst maakt de wereld van kinderen steeds kleiner. Hoe kan jij je kind helpen om…