``` ```
Home » Blog » Werken met de binnenwereld » 🎲 Emoties in beweging: polyvagaaltheorie toegepast tijdens spel
https://open.spotify.com/episode/40o4XDV2epigbtjz6CRVQ5?si=b642651397484887

🎲 Emoties in beweging: polyvagaaltheorie toegepast tijdens spel

door | 19 apr, 2025 | Werken met de binnenwereld

Emoties in beweging, polyvagaaltheorie toegepast in spel “Zijn pion werd geslagen. Hij sprong op, sloeg met zijn vuist op tafel en gaf een trap tegen de muur. Mens Erger Je Niet was ineens bloedserieus geworden.” Misschien herken je het wel. Je speelt een onschuldig spelletje met een kind, en ineens lijkt het alsof er een bom ontploft. Waar komt die reactie vandaan? Wat zie je eigenlijk écht gebeuren? In dit blog neem ik je mee in hoe je via spel en beweging de polyvagaaltheorie tot leven brengt. Niet als ingewikkeld wetenschappelijk model, maar als een speelse en verrassend praktische ingang om de binnenwereld van kinderen zichtbaar te maken. En geloof me: één potje Mens Erger Je Niet kan meer onthullen dan een uur praten.

Emoties zijn beweging

De polyvagaaltheorie  emoties in beweging van Stephen Porges laat zien dat ons autonome zenuwstelsel voortdurend scant: “Ben ik veilig of niet?” Daar reageren we op, vaak zonder het door te hebben. En bij kinderen zie je die reacties in hun gedrag in hun lichaam

  • Voelen ze zich veilig en ontspannen? Dan zijn ze in het groene systeem: sociaal, verbonden en speels.

  • Komt er stress? Dan schakelt het sympathisch zenuwstelsel in: vechten (rood) of vluchten (paars).

  • Wordt het te veel? Dan volgt soms een shutdown: bevriezen, dissociëren, niet meer bereikbaar (zwart).

En wat is een betere plek om die schommelingen te zien… dan tijdens een spelletje

Emoties in beweging: spel als spiegel van het zenuwstelsel

In mijn praktijk speel ik veel met kinderen. Niet zomaar – maar omdat het spel alles blootlegt wat woorden vaak niet kunnen zeggen. Zoals bij twee jongens die ik begeleidde:

  • De een, vurig en snel ontvlambaar, schiet bij elk verliesmoment in vechten. Rood.

  • De ander, teruggetrokken en gevoelig, trekt zich stilletjes terug. Paars. Zwart.

Wat opvalt? Ze herkennen deze patronen eerder bij de ander dan bij zichzelf. En juist dát opent het gesprek. Want terwijl ze een spel spelen, kunnen ze benoemen:

“Jij zit nu op rood hè? Ik zie het aan je ogen.”

Wat je speelt, beleef je. Wat je beleeft, kun je leren herkennen.

Kleurmatjes als toegangspoort tot het voelen

Om de emoties in beweging polyvagaaltheorie nog concreter te maken, werk ik met gekleurde matjes in de praktijk:

  • Groen = veilig, verbonden

  • Oranje/rood = vechten

  • Paars = vluchten

  • Zwart = shutdown

Kinderen stappen tijdens het spel letterlijk op het matje dat past bij hun gevoel. En wat blijkt? Zelfs kinderen met een verstandelijke beperking voelen feilloos aan welk matje klopt. Ze herkennen de innerlijke verschuivingen sneller dan je denkt.

En zo wordt het lijf het startpunt van gesprek.

Bewustwording = veerkracht

Emoties in beweging polyvagaaltheorie. Kinderen die zichzelf leren aanvoelen, kunnen ook leren schakelen. Ze leren:

  • Wanneer hun lijf spanning voelt opbouwen.

  • Hoe ze van groen naar rood bewegen – en weer terug.

  • Welke ademhaling, pauze of hulp hen helpt te reguleren.

En dát is de essentie van zelfregulatie en emotionele ontwikkeling.

Het mooiste? Je hoeft geen theoriecollege te geven. Door te spelen, bewegen en voelen, breng je alles al in beweging.

Wil jij hiermee aan de slag?

In mijn programma Werken met de Binnenwereld vind je nu een compleet nieuwe module over spel, kleur en polyvagaaltheorie. Breng emoties in beweging speel spel gekoppeld aan de polyvagaaltheorie.

Je krijgt:

  • Concrete werkvormen met bordspellen zoals Mens Erger Je Niet

  • Kleurensystemen en matjes om bewustzijn te vergroten

  • Praktische uitleg om met stress, spanning en veiligheid te werken

  • Bonusmateriaal zoals posters, video’s, en schema’s

🌱 Nieuwsgierig? Kijk op werken met de binnenwereld en ontdek hoe je spelenderwijs de binnenwereld van kinderen leert lezen en begeleiden. Start direct met we

Want: wie de binnenwereld leert kennen, krijgt grip op de buitenwereld.
En daar begint echte groei.

Over Sander

Sander Kooijman
Sander Kooijman Kinderpsycholoog in Amersfoort Online programma's Minder boos meer zelfvertrouwen Werken met de binnenwereld Minder boos meer zelfvertrouwen. Het online ouder en kind programma voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Start direct.

Ik ben Sander Kooijman kinderpsycholoog in Amersfoort voor kinderen met boos gedrag en weinig zelfvertrouwen. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag. Mijn begeleiding is ook geschikt voor kinderen met bijkomende problematiek zoals ADHD, ASS, trauma, hoogbegaafdheid en kinderen die moeilijk leren.
Plan nu een belafspraak 

Vergoedingen
Door samenwerking met ZorgRondom word de zorg vergoed door de gemeente Amersfoort, omliggende gemeenten en Utrecht West. Echter aanmelding bij met Metmaya is voorwaarde. De wachttijd voor beoordeling door Metmaya kan hoog oplopen.

Direct starten op eigen kosten kan wel. Gemiddelde duur van een traject in zeven sessies. Bij complexe vragen kan de verandering langer op zich laten duren. Plan eerst een belafspraak.

Minder boos meer zelfvertrouwen
Met het online ouder en kind programma minder boos meer zelfvertrouwen kun je direct starten.
Lees er hier meer over en start direct.

Werken met de binnenwereld
Ben je professional en wil je met spel en verbeelding werken met de binnenwereld van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar? Dan wil je leren werken met het binnenwereld model. Met werken met de binnenwereld krijg je toegang tot mijn beste en meest gebruikte oefeningen.
Lees er meer over en start direct

Gerelateerde artikelen

Dynamiek tussen de zachte en de harde ouder: systemisch kijken naar wat er onder ligt

Dynamiek tussen de zachte en de harde ouder: systemisch kijken naar wat er onder ligt

In dit blog duiken we in de dynamiek tussen de zachte en de harde ouder, een patroon dat veel ouders herkennen, maar niet altijd begrijpen. Deze rollen ontstaan vaak vanuit onbewuste verstrikkingen in het familiesysteem, zoals onverwerkte gebeurtenissen of verschoven posities in de kindertijd.

De zachte ouder buigt mee en stelt moeilijk grenzen, terwijl de harde ouder controleert en snel boos wordt. Beiden zijn uit balans.

Door systemisch te kijken en vijf basisprincipes te gebruiken (zoals ‘iedereen heeft zijn plek’ en ‘ouders geven, kinderen ontvangen’), krijg je zicht op wat er onder de oppervlakte speelt.

Je leert hoe je als ouder of professional deze patronen kunt herkennen, doorbreken en plaatsmaken voor echte verbondenheid in het hier en nu.

Lees meer
Mijn reis naar werken met de binnenwereld

Mijn reis naar werken met de binnenwereld

Kinderpsycholoog Sander Kooijman deelt zijn persoonlijke reis naar het werken met de binnenwereld van kinderen. Van een ontmoeting onder het podium tot het ontwikkelen van een praktisch programma vol spel, verbeelding en diepgang – een inspirerend verhaal voor elke professional die écht contact wil maken met kinderen.

Lees meer

0 reacties

Vraag het gratis e-book over boos aan

Vraag het gratis e-book over boos aan

Schrijf je in op onze mailinglijst om het e-book en het laatste nieuws en updates te ontvangen waaronder aanbiedingen, nieuwsbrief en uitnodigen voor webinars.

Je hebt je met succes ingeschreven!

```
Tweet
Share
Share
Pin