Home » Blog » Opvoeding » Spanning bij toetsen: “ik ga een onvoldoende halen vandaag”
Spanning bij toetsen

Spanning bij toetsen: “ik ga een onvoldoende halen vandaag”

door | 19 feb, 2022 | Assertiviteit, Opvoeding

Nele ervaart spanning bij toetsen. Eigenlijk haalt ze altijd hoge cijfers. Toch denkt ze ze telkens dat ze een onvoldoende gaat halen. In dit blog laat ik zien hoe we Nele kunnen helpen met haar spanningen. Nele van negen wordt aangemeld voor een traject omdat ze spanning ervaart bij toetsen. Ze is een lief en gevoelig meisje van negen jaar. Ze komt op de leerkracht nerveus en onzeker over. Het valt de leerkracht op dat ze netjes en nauwkeurig werkt maar hierdoor haar werk niet vaak af. In de klas ligt ze goed in de groep, ze heeft vriendinnetjes en ook het leren gaat haar gemakkelijk af. Haar scores op de Cito zijn vrij hoog.

Nele ervaart spanning bij toetsen

Nele vertelt dat ze heel vaak spanning ervaart bij toetsen. Het begint de avond ervoor al. Dan heeft ze last van buikpuin. Zodra de juf aankondigt dat er een toets komt, begint de spanning te ontstaan. Bij het uitdelen van de papieren klapt ze dicht. “Ik ga dan denken, dat ik een onvoldoende ga halen, vertelt ze. “Klopt dat ook?”, vraag ik.  “Nee eigenlijk niet.. “Interessant hè”. Ik krijg een glimlach terug. “Helpt het je ook om zo te denken?”. “Nee, eigenlijk niet.” “Je wilt er eigenlijk wel van af?” “Ja, graag…” “Heb je dit gevoel vaker?” “Ja, bij schrijven.”

Spanningen tijdens het schrijven

Ja, bij het schrijven dan heb ik het ook heel erg. Dan wil het zo goed mogelijk doen,, vertelt ze. Ze werkt super netjes en precies, dat is natuurlijk een mooie kwaliteit. Ze vertelt: “Dan krijg ik het alleen niet af. Ik kom maar tot de helft.” Wat er precies gebeurt eet ze niet. We ontdekken wel dat ze bijna geen fouten maakt. “Helpt dat?” vraag ik. “Niet echt”, zegt ze.  “Gefeliciteerd: zeg ik, “wat een mooie ontdekking over jezelf. Zou je het anders willen?”. “Yes!” Dan gaan we daar een plannetje voor maken.

De valkuil: kinderen vastzetten in de ontwikkeling

Wanneer kinderen aangeven spanningen te ervaren bij toetsen dan wordt er in de volksmond snel gesproken van faalangst. Zoals je misschien hierboven al opmerkt,  vermijd ik hier heel bewust de term faalangst. De term faalangst zet haar vast in haar ontwikkeling. Als iemand eenmaal faalangst meent te hebben…) De wereld veranderen is ook geen oplossing: we kunnen niet alle toetsen uit de wereld wegnemen.  Dit betekent dat dat het belangrijk is om Nele te leren om anders met deze situatie om te gaan.

Je bent niet wat je denkt

Nele denkt van alles. Er zijn innerlijke stemmen die niet helpende gedachten influisteren. Vervolgens neemt Nele deze gedachten aan voor waar?  Nele denkt dat ze een onvoldoende gaat halen. Hoewel ze ook weet dat dit niet klopt. Ze heeft namelijk nog nooit een onvoldoende gehaald. We gaan onderzoeken wat er nodig is om haar gevoel van “ik ga een onvoldoende halen” gerust te stellen. Zo geeft ze ruimte aan gevoelens van onzekerheid.

Ruimte geven aan gevoelens

Door ruimte te geven aan haar onzekere gevoelens gaat Nele ook echt met deze gevoelens aan de slag. Om haar direct te helpen geef ik haar wat ontspanningsoefeningen mee. Dit helpt haar om onzekere gevoelens beter te. Deze oefening kan ze ook gebruiken wanneer ze druk voelt. Het doel van deze oefeningen is om haar aandacht weg te halen bij de niet helpende gedachten in haar hoofd. Dat kan ze doen door haar aandacht te richten op haar lichaam, in dit geval op haar buikademhaling. We bedenken ook een plan voor haar uitstelgedrag. Het plan gaan we testen en onderzoeken. Hiermee zet ze een eerste stap om grip op haar onzekere gevoelens te krijgen.

De ik van Nele mag ook wel een beetje sterker

De weken daarna ervaart Nele al heeft wat mee grip op het onzekere gevoel. De spanningen tijdens toetsen nemen af. De komende sessies gebruiken we om haar zelfvertrouwen wat verder te versterken. Heel belangrijk, want wanneer de druk toeneemt kan de spanning voor toetsen terugkomen. We gaan met zelfstandigheid en zelfvertrouwen aan de slag. Nele wordt zich meer bewust van haar kwaliteiten en we ontdekken ook dat mama het loslaten best moeilijk vindt. In een oudervervolgsessie bespreken we dit onderwerp. Het is een mooi proces te zien hoe mama en Nele wat losser komen te staan van elkaar. We zien Nele ook weerbaarder worden en de juf ziet haar zichtbaarder worden in de klas. De buikpijn is verdwenen we zien een ontspannen kind dat meer plezier maakt met haar vriendinnen.

Wil jij je kind ook helpen met zijn of haar spannende gevoel bij toetsen?

Een mooie en eenvoudige tap is om met kinderen in gesprek te gaan over gevoelens. Ik heb daar een leuke en laagdrempelige challenge voor gemaakt. Wil je graag 1 op 1 begeleiding online of in mijn praktijk in Amersfoort? Boek dan gerust een gratis belafspraak. Ik heb een praktische checklist zelfbeeld ontwikkeld waarmee je direct inzicht hebt waar jij je kind kan versterken.

 

Gerelateerde artikelen

Als je het ene kiest… dan kies je het andere niet

Als je het ene kiest… dan kies je het andere niet

Nogal wat kinderen vinden het moeilijk om te kiezen. Dat geldt ook voor Anne want ze wil haar vriendinnen niet te kort doen. Het eropuit gaan kost haar nogal wat energie. Anne voelt zich vaak geremd en kan eindeloos nadenken over de “perfecte keuze”. Meestal doet ze wat de ander vraagt. Geen wonder dat ze zich vaak moe voelt en een vol hoofd heeft. Ontdek in dit blog het geheim achter keuze maken.

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin8