``` ```
Home » Blog » Hulp bij de opvoeding bij problemen kind » Hoe praat je met kinderen die moeilijk over gevoelens praten
Hoe praat je met kinderen over gevoelens – ook als ze weinig zeggen. Werken met de binnenwereld problemen kind moeilijk praten over gevoelens kind 8 jaar kind 9 jaar

Hoe praat je met kinderen die moeilijk over gevoelens praten

door | 14 sep, 2025 | Hulp bij de opvoeding bij problemen kind, Werken met de binnenwereld

Hoe praat je met kinderen over gevoelens ook als ze weinig zeggen

Praten met kinderen over gevoelens, ook als ze weinig zeggen. Veel hulpverleners kennen het: je zit tegenover een kind dat amper woorden geeft. Je stelt vragen, maar krijgt korte antwoorden. Soms een schouderophalen, soms alleen een stilte. Het lijkt alsof je geen ingang vindt. En toch weet je  onder die stilte zitten gevoelens, verhalen en verlangens.

Hoe bereik je dat? Hoe kom je voorbij het zwijgen en help je een kind woorden vinden voor wat er vanbinnen speelt?

In dit blog deel ik inzichten én praktische werkvormen die je direct kunt toepassen.

Waarom praten over gevoelens met kinderen zo lastig is

Hoe praat je met kinderen over gevoelens, ook als ze weinig zeggen. Kinderen die stil worden, doen dat vaak niet omdat ze niets voelen. In tegendeel ze voelen juist veel. Maar woorden geven aan die gevoelens is ingewikkeld. Soms weten ze zelf niet wát ze voelen, soms is er schaamte of angst. En vaak zijn er geen woorden beschikbaar, omdat thuis of op school nooit echt geoefend wordt met gevoelens uitspreken.

Daarnaast zijn er kinderen die van nature meer binnenvetters zijn. Ze trekken zich terug in hun hoofd of lijf, en sluiten hun emoties op in plaats van ze te delen.

Praten met kinderen over gevoelens wat kinderen nodig hebben

  1. Veiligheid en rust – een kind voelt feilloos of jij écht aanwezig bent en hen niet gaat ‘forceren’.
  2. Speelsheid en indirecte taal – praten over gevoelens lukt beter via spel, tekeningen of metaforen dan via directe vragen.
  3. Erkenning in plaats van ondervragen – kinderen willen niet ‘onderzocht’ worden, maar voelen dat je meeleeft.

Praktische handvatten om met kinderen in gesprek te komen

Deze handvatten kun je toepassen om met kinderen te praten over gevoelens, ook als ze weinig zeggen.

1. Gebruik spel als ingang

Pak een spelletje erbij, bijvoorbeeld Mens Erger Je Niet. Vraag:

  • “Hoe voel je je als je eraf gegooid wordt?”

  • “Wat gebeurt er in je lijf als jij bijna wint?”

Spel maakt emoties zichtbaar zonder dat je er direct over hoeft te praten. Het kind ervaart en toont gevoelens, en jij kunt die woorden geven.

2. Werk met tekeningen of klei

Vraag een kind:

  • “Wil je tekenen hoe boos eruitziet?”

  • “Als je verdriet een kleur of vorm was, hoe zou dat eruitzien?”

Kinderen die moeilijk praten, laten vaak in hun beeldtaal zien wat woorden niet lukt. Jij kunt dan samen de stap zetten van tekening naar taal.

3. Zet symbolen of voorwerpen in

Leg verschillende voorwerpen op tafel (stenen, dierenfiguren, poppetjes, knuffels). Vraag:

  • “Welk figuurtje past bij hoe jij je vandaag voelt?”

  • “Welke steen zou je boosheid zijn, en welke jouw kracht?”

Door iets buiten zichzelf te kiezen, durft een kind vaak meer te delen.

4. Benoem wat je ziet zonder oordeel

Soms hoef je niets te vragen. Zeg gewoon:

  • “Ik zie dat je stil bent en je handen in je zakken houdt. Dat is ook een gevoel.”

  • “Je ogen kijken naar beneden. Misschien voel je je verdrietig of verlegen?”

Door te spiegelen wat je ziet, help je een kind zichzelf beter te begrijpen.

5. Geef woorden en breid de woordenschat uit

Veel kinderen kennen maar drie emoties: boos, blij en verdrietig. Breid dat uit met woorden als gespannen, opgelucht, trots, jaloers, kalm. Je kunt hiervoor kaartjes of een gevoelsrad gebruiken.

Omgaan met binnenvetters

Praten met kinderen over gevoelens. Als een kind blijft zwijgen, is dat óók communicatie. Respecteer de stilte, maar laat weten dat je er bent:

  • “Je hoeft nu niet te praten. Ik blijf gewoon hier.”

  • “Soms is het moeilijk om woorden te vinden. We kunnen ook tekenen of een spel doen.”

Geef kinderen de keuze. Dwingen breekt het contact af, uitnodigen opent de deur.

Tot slot

Praten met kinderen over gevoelens vraagt om creativiteit, geduld en vertrouwen. Niet ieder kind praat meteen. Maar als jij blijft uitnodigen met spel, tekeningen en symbolen, zullen zelfs de grootste binnenvetters stap voor stap hun binnenwereld durven laten zien.

Wil je meer inspiratie? Doe mee met het startpakket werken met de binnenwereld. Daar krijg je praktische tools en oefeningen die je direct kunt inzetten.

👉 Klik hier voor het startpakket werken met binnenwereld challenge

<iframe data-testid=”embed-ifram>

 

Over Sander

Sander Kooijman
Sander Kooijman Kinderpsycholoog in Amersfoort Online programma's Minder boos meer zelfvertrouwen Werken met de binnenwereld Minder boos meer zelfvertrouwen. Het online ouder en kind programma voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Start direct.

Ik ben Sander Kooijman kinderpsycholoog in Amersfoort voor kinderen met boos gedrag en weinig zelfvertrouwen. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag. Mijn begeleiding is ook geschikt voor kinderen met bijkomende problematiek zoals ADHD, ASS, trauma, hoogbegaafdheid en kinderen die moeilijk leren.
Plan nu een belafspraak 

Vergoedingen
Door samenwerking met ZorgRondom word de zorg vergoed door de gemeente Amersfoort, omliggende gemeenten en Utrecht West. Echter aanmelding bij met Metmaya is voorwaarde. De wachttijd voor beoordeling door Metmaya kan hoog oplopen.

Direct starten op eigen kosten kan wel. Gemiddelde duur van een traject in zeven sessies. Bij complexe vragen kan de verandering langer op zich laten duren. Plan eerst een belafspraak.

Minder boos meer zelfvertrouwen
Met het online ouder en kind programma minder boos meer zelfvertrouwen kun je direct starten.
Lees er hier meer over en start direct.

Werken met de binnenwereld
Ben je professional en wil je met spel en verbeelding werken met de binnenwereld van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar? Dan wil je leren werken met het binnenwereld model. Met werken met de binnenwereld krijg je toegang tot mijn beste en meest gebruikte oefeningen.
Lees er meer over en start direct

Gerelateerde artikelen

Wanneer je kind opstandig doet… en eigenlijk jou spiegelt

Wanneer je kind opstandig doet… en eigenlijk jou spiegelt

Een opstandig kind dat roept “ik wil niet!”, niet luistert of dwars doet, houdt ouders vaak een spiegel voor. Het kind laat met zijn gedrag zien wat de ouder zelf wegdrukt: onderdrukte boosheid, onduidelijke grenzen of spanning.

Door dit gedrag als spiegel te zien, ontdek je:

waar jij zelf geen duidelijke “nee” zegt,

waar je spanning inslikt,

en hoe je kind dit zichtbaar maakt.

Praktische tips:

Stop met vechten, zie je kind als boodschapper.

Herken en erken de spiegel.

Oefen met duidelijke grenzen.

Geef ruimte aan boosheid – bij jezelf én je kind.

Zoek verbinding na de uitbarsting.

De winst: minder strijd, meer rust en verbinding. Professionals kunnen spiegeloefeningen gebruiken om ouders dit bewust te maken.

Lees meer
Hoe je jonge kinderen met verlatingsangst kunt helpen met spel, symboliek en het Binnenwereldmodel

Hoe je jonge kinderen met verlatingsangst kunt helpen met spel, symboliek en het Binnenwereldmodel

In dit blog lees je hoe je jonge kinderen met verlatingsangst begeleidt vanuit het Binnenwereldmodel. Aan de hand van een praktijkcasus laat Sander Kooijman zien hoe je spelenderwijs vertrouwen opbouwt, angst herkent en ouders betrekt. Met oefeningen als de Angstwijzer, emoties tekenen en zelfbeeld versterken. Voor professionals die willen werken met de binnenwereld van kinderen.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Schrijf je nu in voor het gratis webinar

Na inschrijving kies jij je tijdstip en je ontvangt een reply en updates en nieuwsbrief

Je hebt je met succes ingeschreven!

```
Tweet
Share
Share
Pin