``` ```

Blog

Dynamiek tussen de zachte en de harde ouder: systemisch kijken naar wat er onder ligt

Dynamiek tussen de zachte en de harde ouder: systemisch kijken naar wat er onder ligt

In dit blog duiken we in de dynamiek tussen de zachte en de harde ouder, een patroon dat veel ouders herkennen, maar niet altijd begrijpen. Deze rollen ontstaan vaak vanuit onbewuste verstrikkingen in het familiesysteem, zoals onverwerkte gebeurtenissen of verschoven posities in de kindertijd.

De zachte ouder buigt mee en stelt moeilijk grenzen, terwijl de harde ouder controleert en snel boos wordt. Beiden zijn uit balans.

Door systemisch te kijken en vijf basisprincipes te gebruiken (zoals ‘iedereen heeft zijn plek’ en ‘ouders geven, kinderen ontvangen’), krijg je zicht op wat er onder de oppervlakte speelt.

Je leert hoe je als ouder of professional deze patronen kunt herkennen, doorbreken en plaatsmaken voor echte verbondenheid in het hier en nu.

Lees meer
Coaching of therapie? Het grijze gebied en jouw rol als therapeutisch coach

Coaching of therapie? Het grijze gebied en jouw rol als therapeutisch coach

Werk je met kinderen en gebruik je methoden uit de therapie, maar ben je geen therapeut? Dan herken je vast de vraag: Mag ik dit eigenlijk wel doen? In dit blog lees je wat het verschil is tussen coaching en therapie, wat therapeutisch coachen inhoudt, hoe je omgaat met het grijze gebied daartussen en wanneer je moet doorverwijzen. Inclusief rode vlaggen, handvatten én een link naar het programma Werken met de Binnenwereld.

Lees meer
Omgaan met boosheid: praktische tips voor ouders van kinderen met kenmerken van Autisme

Omgaan met boosheid: praktische tips voor ouders van kinderen met kenmerken van Autisme

Omgaan met boosheid. In dit blog deel ik praktische tips voor ouders van kinderen met kenmerken van Autisme. Deze kinderen ervaren vaak angstige gevoelens. Ontdek hoe jij je kind beter kunt begrijpen waardoor je beter aansluit en waardoor je direct een stap kunt zetten in het verminderen van boze buien.

Lees meer
```