Home » Blog » Opvoeding » Er is iets met mijn kind aan de hand maar wat?
Verhalen uit de kindercoach praktijk

Er is iets met mijn kind aan de hand maar wat?

door | 20 mrt, 2021 | Opvoeding

Er is iets met mijn kind maar wat?

Ik neem je  mee in de wonderlijke wereld van kindercoaching. Lees hier het verhaal van Monique en Alex samen hebben ze een zoontje Felix van vijf jaar. Hij zit in in de kleuterklas.⁠ ⁠ Felix heeft best wat meegemaakt in zijn jonge jaren. Ouders zijn niet meer samen en in zijn jonge jaren heeft hij die spanning gevoelt. Ondanks alles willen ouders het beste voor hun kind en wanneer het Felix betreft trekken ze samen op.⁠ ⁠

In gesprek met je kind.

Voor nogal wat ouders is het ontzettend moeilijk om met hun kind in gesprek te gaan over de klacht of het probleem. Deze ouders hebben de uitgebreide vragenlijst ingevuld en keurig opgestuurd. Ik ben me aan het inlezen. Wat me vooral opvalt is dat die vragen die gaan over wat Felix denkt niet zijn ingevuld. Het zijn vragen zoals:
Wat Felix denkt dat de klacht is?
Wat denken jullie dat zijn oplossing is voor het probleem?
Welke bijkomende problemen hij ervaart?”
Het gebeurt best wel vaak dat ouders geen idee hebben van hoe hun kind zich voelt.
Dat is ook niet gemakkelijk. Meestal zijn ouders gericht geweest op het gedrag
Echter het gedrag komt voort uit een gevoel.
Meestal hebben kinderen met moeilijk gedrag last van een naar gevoel.

Van welk gevoel heeft Felix last?

Tijdens de ouderssessie blijkt dat ouders geen kans gezien hebben om deze vragen te stellen.
Vinden ze het moeilijk?
Zitten ze hier straks te praten zonder dat hun kind het weet?
Wie heeft er verbinding met Felix?
Bij wie kan Felix terecht met zijn verhaal?

Tijdens het werken ga ik altijd uit van de vraag van het kind. Die weten we dus nu niet. Natuurlijk hebben ouders wel een idee van wat er kan zijn. We gaan eerst onderzoeken wat ouders denken dat de ingangsklacht is van Felix.

Wat is er aan de hand?

De zorgen die ouders hebben gaan alle kanten op. Ouders hebben beide verschillende ideeën van wat er aan de hand kan zijn. Die verschillende kanten en inzichten van ouders zijn heel waardevol. Het is niet erg dat ouders verschillende denken. Het komt wel vaker dat ouders een harde of een zachte aanpak hebben. Beide manieren hebben sterke en minder sterke kanten en die zoeken we uit. Het gaat er om wat werkt. We willen allemaal dat Felix weer blij en gelukkig wordt.

Ouders hebben zorgen over zelfvertrouwen, over het leren en over zijn werkhouding. In de klas ziet de juf dat Felix moeilijke werkjes uit de weg gaat en nog weinig taakgerichtheid laat zien. Felix gaat moeilijke dingen uit de weg gaat. Hij is dromerig en heel af toe heel boos. Ze maken zich zorgen kan Felix naar groep 3? Moeder maakt zich zorgen over het zelfvertrouwen en vader vooral over het leren op school. En Felix? Die weten we niet. Wel weten we dat ouders het moeilijk vinden om verbinding te maken met Felix. Dat geldt ook voor de leerkracht.

Van welk gevoel heeft Felix last?

Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk dat ouders helemaal door de ogen van hun kind naar de wereld kijken. Die stap is voor nogal wat ouders lastig en ook voor de ouders van Felix. Tot nu toe hebben ouders het vooral gehad over het gedrag van Felix. Ze hebben niet nagedacht over hoe Felix zich eigenlijk voelt.

Meestal maak ik een tekening met de sterke kanten de trigger situaties en het gedrag. Zo’n plaatje geeft ouders een kijkje in de binnenwereld van hun kind. Super waardevol. Zo ontdekken ouders verschillende kanten van hun zoon. De blije en gelukkige kant, een boze kant en ook een kant die verdwijnt als het moeilijk wordt. We ontdekken dat de triggers vooral op school zijn als er nieuwe dingen of moeilijke werkjes zijn en vermoedelijk voelt Felix spanning. Nu ouders deze verschillende kanten van hun kind kunnen herkennen is het gemakkelijker om te ontdekken wat Felix nu nodig heeft.

Wat hebben ouders tot nu toe gedaan?

Ouders en leerkrachten hebben tot nu toe nog niet echt aandacht besteed aan het gevoel van Felix. Ze zijn vooral met gedrag aan de slag gegaan. Ze zijn hem gaan stimuleren en het werkje kleiner gaan maken. In de thuisonderwijsperiode bemerkten ouders dat dit niet goed werkte. De frustratie van Felix nam toe. In ieder geval weten we nu goed wat wel en wat niet werkt.

Een triggersituatie die ouders noemen is zwemles. Felix gaat echt graag naar zwemles. Echter op het moment van vertrek zet hij de hakken in het zand en wil hij niet. Ouders helemaal verbaast. Vorige keer had hij nog zo’n plezier.⁠

Welke tip zou hier nu helpen?

Ouders krijgen de tip om eerst aan te sluiten bij het gevoel van hun kind. Bij nieuwe spannende situaties zoals zwemmen kan zijn heeft Felix last van een spannend gevoel. Een tip die je dan kan gebruiken is “Natuurlijk vindt je het leuk je weet nog niet hoe leuk je kan gaat worden”. Zo sluit je aan bij het gevoel en ouders helpen Felix nu door het gevoel heen.

Wil je leren hoe je kan praten met kinderen over gevoelens?

Doe mee met de challenge praten met kinderen over gevoelens

 

Over Sander

Ik ben Sander Kooijman. Ontwikkelingspsycholoog, schoolmaatschappelijk werker en integratief kindertherapeut (i.0.). Kinderen en ouders kunnen bij mij terecht voor hulp bij de opvoeding en ontwikkeling. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag.

Gerelateerde artikelen

Medewerker, ouder én mens: hoe combineer je dat!

Medewerker, ouder én mens: hoe combineer je dat!

Dat het op dit moment een extra uitdaging is om het thuis leuk te houden, is inmiddels algemeen bekend. Maar hoe doe je dat als ouder: opvoeden en tegelijkertijd alle ballen hooghouden om goed werk af te leveren? Lees hier het duo blog van Mariëtte de Groot Sander Kooijman en de praktische tips die ze geven..

Lees meer
Als je het ene kiest… dan kies je het andere niet

Als je het ene kiest… dan kies je het andere niet

Nogal wat kinderen vinden het moeilijk om te kiezen. Dat geldt ook voor Anne want ze wil haar vriendinnen niet te kort doen. Het eropuit gaan kost haar nogal wat energie. Anne voelt zich vaak geremd en kan eindeloos nadenken over de “perfecte keuze”. Meestal doet ze wat de ander vraagt. Geen wonder dat ze zich vaak moe voelt en een vol hoofd heeft. Ontdek in dit blog het geheim achter keuze maken.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin2