Home » Blog » Opvoeding » Strijd om gamen: mijn kind in de ban van gamen
strijd-om-gamen-kind

Strijd om gamen: mijn kind in de ban van gamen

door | 4 apr, 2022 | Integratieve Kindercoaching, Opvoeding, Praten over gevoelens

Strijd om gamen. Herken je ook dat je kind steeds meer in de ban raak gamen en andere schermen. Of het nu gaat om de PlayStation, iPad of telefoon, Brent heeft dagelijks strijd met zijn ouders over gamen. Het gamen is gewoon heel aantrekkelijk voor Brent, een stoere jongen van tien jaar. Voor zijn ouders is het ook makkelijk, je geeft hem een scherm en zo is Brent wel zoet. Heel geleidelijk neemt het gamen de overhand en steeds vaker verliest Brent grip over zichzelf en verliest hij zich in gamen. Ouders merken dat er steeds meer strijd ontstaat om gamen. Ze zien Brent van een energiek kind veranderen in een lusteloze jongen die steeds vaker last heeft van boosheid. De ouders van Brent weten niet goed wat ze hiermee aan moeten.

Dagelijks strijd om gamen: Brent gaat helemaal op in gamen

Brent gaat helemaal op in gamen. Hij vertelt dat hij weleens acht uur heeft gespeeld en zelfs vergat te eten. Een stoer verhaal maar tegelijk vertelt Brent dat hij hier niet gelukkig van wordt. Hij vertelt enthousiast over freerunnen en zijn Scouting avonturen. Maar buitenspelen doet Brent al een tijdje bijna niet meer. Zijn leven wordt beheerst door games zoals Minecraft en Fortnite. Al zijn tijd gaat daaraan op.

Dagelijks strijd met je kind om schermen

Wanneer ouders vragen aan Brent om te stoppen met gamen ontstaat er strijd. Het mondt dan uit in schelden, schreeuwen en hij gromt als een beer. Stoppen lukt Brent niet zelf. Tijdens de kindercoachsessie in de praktijk valt ook op dat Brent niet kan stoppen. Bijvoorbeeld tijdens het gebruik van de kermismachine maar ook tijdens het spel Wie is het. Brent raakt helemaal in de ban van het betreffende spel. De tijd raakt dan op en daarnaast wil hij koste wat het kost winnen. Tijdens gamen wordt deze kant nog eens uitvergroot. Ouders herkennen dat Brent dan niet goed voor rede vatbaar is.

Helemaal in de ban van gamen

Brent is een echte doorzetter: hij wil koste wat het kost een stap verder komen en meer punten verdienen. Natuurlijk is doorzetten een prachtige kwaliteit. Maar hoe zit het dan met grenzen en keuzes maken? Brent maakt echt zelf de keuze om een nieuw spel op te starten, terwijl hij wel degelijk weet dat er niet genoeg tijd is. Natuurlijk herinneren zijn ouders hem eraan wanneer de tijd op is. Moe en gefrustreerd reageert hij het af op zijn vader of moeder. Later is hij daar weer verdrietig over, maar zijn z’n ouders weer boos op hem. Dagelijks is er strijd en gedoe wat ten koste gaat van de relatie tussen Brent en zijn ouders.

Brent zit klem tussen gamen en het avontuur buiten willen opzoeken

We ontdekken tijdens een kindercoachsessie dat Brent twee verschillende kanten heeft. De ene kant wil het liefst gamen en kan niet stoppen. Maar Brent laat ook zijn andere kant zien: die houdt van een spel zoals Hollandse Leeuwen, van buiten spelen en free runnen. In de praktijkruimte maakt hij een Free Run parcours.  Terwijl hij door de ruimte klimt, rent en klautert wordt hij steeds enthousiaster. De kant van Brent die plezier maakt, blij en gelukkig is, komt in beeld. Brent is niet het enige kind dat klem komt tussen twee verschillende kanten. De kant die wil gamen wordt gefrustreerd, boos en gaat steeds maar door.

In de ban van gamen: naast klem ook nog zwak

Brent weet van zichzelf dat hij helemaal in de ban kan raken van gamen en dat hij van Fortnite zelfs agressief kan worden.  We ontdekken in deze kindsessie dat hij uit het oog is verloren om plezier te maken. Thuis heeft hij dagelijks conflicten met zijn ouders en vervolgens voelt hij zich slecht. Nu staat Brent weer oog in oog met zijn beide kanten die iets anders willen. De ene kant wil gamen en de andere kant wil buiten spelen met andere kinderen. Brent zet vaak zelf nog niet de stap om zelf kinderen op te halen om te spelen. Hij verzint excuses maar durft eigenlijk nog niet goed zelfstandig naar het speelveld toe te gaan of kinderen van huis op te halen. Brent heeft deze vaardigheden wel maar een spannend gevoel zorgt ervoor dat hij niet in actie komt. Hij gaat zich vervolgens vervelen en dat maakt dat hij wil gamen. Naast het klem zitten tussen twee kanten staat Brent ook nog zwak. Hij mist onder andere zelfvertrouwen om deze actieve kant in actie te laten komen.

Wat heeft Brent nodig om grip op schermen te krijgen?

Brent vindt het moeilijk dat hij twee kanten heeft in zichzelf. Nu deze twee kanten in beeld zijn, kunnen we samen de voor- en nadelen van beide kanten uitwerken. Dat geeft overzicht en helpt Brent vervolgens beter een weloverwogen keuze maken. Er is immers voor hem immers nieuwe informatie bijgekomen. Ouders kunnen Brent helpen en bevrijden uit zijn klem met vragen, zoals: “Wat vind je ervan dat je twee kanten hebt? Hoe voelt dat? Wat zou je nu willen?  Wat ga je dan doen?” Op deze manier activeren de ouders het denken van Brent en dat helpt hem om een keuze te maken. Het versterken van zelfvertrouwen, zelfstandigheid, zelfinzicht en zelfverantwoordelijkheid zal hem krachtiger maken, waardoor hij grip krijgt op gamen.

Wat kunnen we leren van Brent en zijn ouders?

Van Brent en zijn ouders kunnen we leren dat het geen nut heeft om heel erg voor strikte regels te gaan. Strikte regels werken in dit geval escalerend en vragen veel van ouders om te handhaven. In plaats daarvan helpen we Brent juist om een weloverwogen keuze te maken. Dat betekent ook dat hijzelf zijn tijd indeelt en met de consequenties moet omgaan. Brent is tevens verbonden met dat wat hem echt gelukkig maakt.

Verder lezen:

Wil jij jouw kind ook bevrijden uit de Klem van schermen? Dan heb ik een waanzinnig mooi programma geschreven! Ik neem jou en je kind stap voor stap mee. Nieuwsgierig? Ga hier naar het programma: grip op schermen

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin1