Kunnen we voorkomen dat basisschool kinderen niet meer naar school gaan en thuiszitten? In mijn werk als kinderpsycholoog en schoolmaatschappelijk werker kom ik jaarlijks kinderen tegen die om verschillende redenen niet naar school kunnen. Daarnaast zijn we pleegouders van twee kinderen met specifieke behoeften, waarvoor naar school gaan een uitdaging is. Voor onze eigen kinderen geldt: het onderwijssysteem van vandaag de daf sluit niet aan bij hun ondersteuningsbehoefte. Ze hebben meer ondersteuning nodig dan wat de school in basis kan bieden. Op sommige momenten is er hulp voor handen en op andere momenten is deze hulp er niet. De beschikbare hulp vanuit zorginstanties en het passend onderwijs schiet tekort en ook de kinderen en de leerkrachten kunnen de afstand niet overbruggen. Kortom, het lukt niet om een brug te slaan, zodat deze kinderen mee kunnen doen op school.
In Nederland zijn er ongeveer 20.000 kinderen die om diverse redenen thuis kunnen zitten. Elke thuiszitter heeft zijn eigen verhaal. De term ‘thuiszitter’ suggereert dat deze kinderen de hele dag thuis zijn, maar vaak nemen ze deel aan buitenschoolse activiteiten zoals sportclubs en spelen ze af met vrienden. Maar één ding hebben ze gemeen: ze gaan niet naar school. Niet naar school gaan ontstaat niet zomaar, scholen mogen kinderen niet zomaar wegsturen. Er is vaak een aanleiding voor het niet meer naar school gaan van de meeste kinderen. Ik neem je mee met een aantal verschillende verhalen van kinderen.
Wanneer basisschoolkinderen langere tijd thuiszitten, gaat het meestal om om een combinatie van factoren die ervoor zorgen dat kinderen vastlopen en niet meer naar school gaan.
Bijvoorbeeld Jasper, vijf jaar oud en in de kleuterklas. Hij is extreem moe en overprikkeld en verbergt zich achter een schild van boosheid. De aanpak op school sluit niet aan bij zijn behoeften. De samenwerking tussen ouders en school verslechtert. Er is geen wederzijds vertrouwen. De druk op school resulteert thuis in extreem boos gedrag. De diagnostiek en hulp vanuit zorginstanties laten lang op zich wachten. Deze jongen zit een half jaar thuis.
Anton, tien jaar oud, trekt zich terug en reageert soms extreem heftig. We weten niet wat hem triggert, maar wanneer het gebeurt, vlucht hij of gaat hij de confrontatie aan. Medeleerlingen zijn bang voor hem. Op een dag wordt het zwart voor zijn ogen op school. Hij wil in blinde woede wegrennen. De conciërge houdt hem tegen. Er ontstaat een vechtpartij. Er komen gesprekken met directie en er volgt een schorsing van een paar dagen. Later blijkt een trauma de oorzaak en nog later blijkt dat zijn ouders gingen scheiden. Opnieuw een combinatie van oorzaken die samenvallen. Gelukkig is een zorginstelling betrokken en wordt zijn medicatie wordt snel aangepast om zijn impulsiviteit te verminderen. Behandeling van zijn trauma wordt gestart.
Zoals we hebben gezien, zijn er verschillende redenen waarom kinderen niet naar school gaan. Opvallend is dat bij een groot aantal kinderen met een bovengemiddelde intelligentie dit voorkomt. Soms zijn de oorzaken heel duidelijk, bijvoorbeeld ziekte. Maar de kinderen die ik begeleid hebben vaak een combinatie van factoren. Hieronder staan enkele punten, maar er zijn nog meer redenen. Kinderen die niet naar school gaan, dragen een complexe problematiek met zich mee. Wat ze gemeen hebben is dat deze problematiek nog niet is opgelost.
Wanneer kinderen niet naar school gaan, is er een complex probleem. In mijn praktijk valt op dat vooral bij jonge kinderen, vaak kleuters, thuiszitten voorkomt. Opmerkelijk is het standpunt vanuit passend onderwijs dat ik regelmatig hoor: ‘We kunnen nog niets, want het kind is nog niet leerplichtig.’ In sommige regio’s zijn echter regelingen voor deze jonge kinderen mogelijk. Maar ook bij oudere kinderen komt het fenomeen thuiszitten voor
Deze tips wil ik meegeven om thuiszitten bij basisschool kinderen te voorkomen:
Thuiszitten bij basisschoolkinderen kan complex zijn, maar met de juiste ondersteuning, aandacht en inzet van zowel scholen als ouders, kunnen veel van deze uitdagingen worden aangepakt en opgelost. Het is essentieel om een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig voelen, ondersteund worden en gemotiveerd zijn om elke dag naar school te gaan. Let op: deze tips zijn algemeen. In geval van langdurig thuiszitten of ernstige problemen is professionele hulp, zoals een schooladviseur, psycholoog of kinderarts, altijd aan te raden. Wil je naar aanleiding van dit blog een keer bellen maak dan gerust een gratis belafspraak.
Durf te Voelen: Hoe geef je ruimte aan gevoelens bij jezelf en je kind? Het…
Omgaan met boosheid. In dit blog deel ik praktische tips voor ouders van kinderen met…
Minder boos meer zelfvertrouwen. Welke kwestie pak je eerst aan? In dit blog deel ik…
Met dit kwartaal lidmaatschap krijg je toegang tot de binnenwereld van kinderen met eenvoudige tools…
Waarom praten over boosheid met kinderen zo moeilijk Is (en hoe je het wel kunt…
Angst maakt de wereld van kinderen steeds kleiner. Hoe kan jij je kind helpen om…