``` ```
Home » Blog » Integratieve Kinderpsycholoog » Diagnostiek naar ADHD: hoe kies je het beste pad voor je kind
Diagnostiek naar ADHD: hoe kies je het beste pad voor je kind kinderpsycholoog Sander Kooijman Kinderpsycholoog Amersfoort

Diagnostiek naar ADHD: hoe kies je het beste pad voor je kind

door | 12 jun, 2023 | Integratieve Kinderpsycholoog, Opvoeding

Diagnostiek naar ADHD; hoe kies je het beste pad voor je kind? In de afgelopen jaren heb ik nog nooit een kind gehad die behoefte had aan een label zoals ADHD of ASS. Wel willen kinderen graag begrepen worden door belangrijke volwassenen zoals natuurlijk de ouders, broers en zussen, opa’s en oma’s en de leerkrachten. Diagnostiek kan dan helpen om inzicht te krijgen in wat er aan de hand is. De meeste ouders die bij me komen die komen op advies van de leerkracht. Vaak is het welzijn van hun kind in het geding: er zijn aandacht en concentratieproblemen, op leergebied komt er niet alles uit en er zijn door impulsief en druk gedrag problemen met andere kinderen. Ouders komen voor een dilemma te staan. Waar doe ik goed aan.

Het hartverscheurende dilemma van ouders

Als ouders sta je zo nu en dan voor moeilijke beslissingen als het gaat om het welzijn en de ontwikkeling van je kind. Zo nu en dan ontkomen we daar niet aan. De keuze om nader onderzoek te doen naar gedrag van je kind raakt je als ouder. Misschien sta je er ook wel anders in dan je partner. Vervolgens word je geconfronteerd met het advies van de leerkracht van je kind om diagnostiek te laten doen naar bijvoorbeeld ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Vaak komt de leerkracht met argumentatie dat je kind niet het maximale uit zichzelf haalt, worstelt met aandacht en concentratie en dat dit ook invloed heeft op het sociale leven van je kind. Ondertussen zie je thuis een andere kant. Je maakt je misschien zorgen over het label dat aan je kind kan worden toegekend. Daarnaast vrees je voor de mogelijke impact van medicatie op het zelfvertrouwen van je kind.

De gedachten van de leerkracht.

Vanuit het perspectief en de gedachten van de leerkracht op school is het wel te begrijpen dat ze diagnostiek adviseren. Ze zien dat het potentieel van je kind niet volledig benut wordt. De leerkracht merkt op dat je kind meer kan leren als de aandacht en concentratie verbeterd worden. Ook signaleren ze dat er veel ruzie en conflicten zijn in het sociale verkeer. De school hoopt dat diagnostiek kan helpen om beter te begrijpen wat er speelt en om passende ondersteuning te bieden. Soms kunnen leerkrachten zich ontzettend machteloos voelen en hierdoor weten ze niet goed hoe ze je kind kunnen helpen. Kinderen kunnen hierdoor zich alleen een onbegrepen voelen. Het welzijn en het schoolplezier van je kind kunnen in gevaar komen. Je begrijpt de argumentatie en je worstelt met je eigen gevoelens.

De impact van diagnostiek naar ADHD op je kind

De impact die diagnostiek naar ADHD op je kind mogelijk heeft, is van tevoren vaak niet in te schatten. Voor je kind zelf is dit een uitdagende situatie. Het worstelt mogelijk zelf ook dagelijks met aandachts- en concentratieproblemen die van invloed zijn op het leren en presteren op school. Het voelt zich mogelijk gefrustreerd en onbegrepen door de conflicten en ruzies in het sociale leven. Je kind kan zich anders voelen dan zijn leeftijdsgenoten en het gevoel hebben dat het niet voldoet aan de verwachtingen, waardoor het zelfvertrouwen kan worden aangetast. De overtuiging “ik ben niet goed genoeg”‘ kan zo ontstaan. Het is essentieel om het welzijn van je kind als prioriteit te stellen bij het nemen van beslissingen. Het maakt het allemaal nie gemakkelijker,

Plussen en minnen bij het doen van diagnostiek bij kinderen met ADHD

Diagnostiek bij kinderen met ADHD kan zowel voordelen als nadelen hebben. Het kan een diepgaand inzicht bieden in de specifieke uitdagingen van je kind en helpen bij het ontwikkelen van een op maat gemaakt ontwikkelingsplan. Het kan jouw en de leerkrachten van je kind helpen om beter te begrijpen hoe ze je kind kunnen ondersteunen en de juiste aanpassingen kunnen maken. Aan de andere kant kan het krijgen van een label leiden tot stigmatisering en kan het zelfvertrouwen van je kind worden aangetast. Bovendien ben je terecht bezorgd over de mogelijke bijwerkingen van medicatie die mogelijk zou kunnen worden geadviseerd. Het is belangrijk om deze plussen en minnen zorgvuldig af te wegen bij het nemen van een beslissing.

Vijf praktische tips wanneer je twijfels hebt over het doen van diagnostiek

Deze tips deel ik regelmatig uit aan ouders die worstelen met dit vraagstuk.

Informeer jezelf

Verzamel informatie over ADHD, diagnostiek en behandelingsmogelijkheden. Dit zal je helpen om een goed geïnformeerde beslissing te nemen en eventuele zorgen en angsten beter te begrijpen. Boek eventueel een gratis belafspraak in. Ik kan met je meedenken. Praat met professionals: Zoek een betrouwbare professional, zoals een kinderarts, psycholoog of gespecialiseerde therapeut, die gespecialiseerd is in ADHD. Bespreek je zorgen en vragen met hen en laat je adviseren over de beste benadering voor jouw kind. Richtlijnen ADHD is hierbij een betrouwbare bron

Betrekt de school

Ga in gesprek met de school en leerkrachten om een beter beeld te krijgen van hoe de aandachts- en concentratieproblemen het leren en sociaal functioneren van je kind elkaar beïnvloeden. Werk samen aan mogelijke aanpassingen en ondersteuningsstrategieën die kunnen helpen, zelfs als je nog geen definitieve diagnose hebt. Vanuit mijn praktijk probeer ik telkens waar mogelijk is samen te werken met school.

Onderzoek welke problemen er nog meer zijn

Wanneer het gaat om klachten zoals concentratie, problemen, druk gedrag, impulsiviteiten, sociale problemen zoals conflicten wordt er snel gedacht aan ADHD. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat er andere problemen zijn. Bijvoorbeeld spanningen, thuis, plagen of pesten, scheiding, te weinig uitdaging, school trauma. De meeste kinderen hebben geen stoornis zoals ADHD. Vaak hebben deze kinderen vaardigheden te leren zoals emotioneel bewustzijn, zelfregulatie en focussen of is er iets in systeem van herkomst (gezin op te lossen).

Overweeg alternatieve benaderingen

Bespreek met professionals en zoek naar alternatieve benaderingen, zoals gedragsinterventies, begeleiding in studievaardigheden of aanpassingen in de omgeving en routines. Het kan zijn dat diagnostiek niet meteen nodig is en dat deze interventies al kunnen helpen.

Volg je intuïtie

Volg je intuïtie en houd het welzijn van je kind voorop: Het nemen van een beslissing over diagnostiek is persoonlijk en kan lastig zijn. Vertrouw op je intuïtie en maak de keuze die het beste voelt voor het welzijn en de groei van je kind. Vergeet niet dat er verschillende wegen zijn naar ondersteuning en succes, en waak er voor dat de behoeften van je kind telkens centraal komen te staan

.

Sta sterk in de wereld juist voor kinderen met druk en impulsief gedrag

Een erg mooi laagdrempelig programma om te volgens is mijn Sta sterker in de wereld programma. In vijf weken ga je aan de slag en van alles ontdekken over lichaamsbewustzijn, emotioneel bewustzijn, zelfvertrouwen, assertiviteit en omgaan met prikkels in de wereld. Via de link lees je er alles over en je lan direct starten.

Over Sander

Ik ben Sander Kooijman kinderpsycholoog in Amersfoort.  Kinderen en ouders kunnen bij mij terecht voor hulp bij de opvoeding en ontwikkeling. Ik ben specialist op gebied van kinderen met boos gedrag. Door samenwerking met ZorgRondom word de zorg vergoed door de gemeente Amersfoort, omliggende gemeenten en Utrecht West

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

```
Tweet
Share
Share
Pin1